Skip navigation

5.3. A sajátos nevelési igényű tanulók irányelvei

A Nemzeti Alaptanterv gyógypedagógiai alkalmazásához készült irányelvek generációi fogyatékossági típusonként foglalják össze a fogyatékos gyermekek életkori sajátosságait, a jellegzetes képességhiányokat, képességzavarokat, és az ezekből fakadó sajátos nevelési szükségleteket. Az irányelvek generációjának első tagja, „ A fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve”  (23/1997 (VI. 24.) sz. MKM rendelet), az 1995. évi Nemzeti alaptantervhez készült. Szükséges és elégséges tartalmi szabályozást jelenít meg az 1-8. évfolyamokon, valamint az értelmi fogyatékos tanulók középfokú oktatásának 9-10. évfolyamának közismereti követelményeire vonatkozóan. A dokumentum kerettantervi funkciót is betölt (Balla, 2000). Az enyhén értelmi fogyatékos speciális szakiskolai tanulók 9-10. évfolyamai számára heti 2-2 órában írta elő kötelezően az idegen nyelv tanítását.

A 2/2005-ös OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve” kiadásáról az enyhén értelmi fogyatékos általános iskolai tanulók számára csak ajánlást tesz az idegen nyelv tanítására a 7- 8. osztályokban, de nem teszi kötelezővé. Az Élő idegen nyelv műveltségi terület százalékos arányát 7-8. osztályban 4-8 százalékban határozza meg (ez heti 1-1 órának felel meg). A speciális szakiskolák 9-10. évfolyamai számára az idegen nyelv tanítását a tanítási órák 6-10 százalékában írja elő.

A jelenleg hatályos Nemzeti alaptantervhez készült 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet „a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve” az általános iskola 7. osztályától kötelezően bevezeti az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek idegennyelv-oktatását. Az Idegen nyelvek műveltségi terület százalékos arányát 7-8. osztályban 10-19 százalékban határozza meg (ez heti 2 órának felel meg). A speciális szakiskolák 9-10. évfolyamai számára az idegen nyelv tanítását 8-11 %-ban írja elő.

Feladat

  1. Tanulmányozza az irányelvek generációt az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-tanítása szempontjából! Keressen hasonlóságokat és különbségeket!
  2. Alkosson szempontsort az összehasonlításhoz!
  3. A megalkotott szempontsor alapján készítsen egy összefoglaló elemző táblázatot, és helyezze el a portfoliójában!

A dokumentumok letölthetők itt:

23/1997 (VI. 24.) sz. MKM rendelet
2/2005-ös OM rendelet
32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet