Skip navigation

7.2.4. Az intenzív módszer

A 20. század közepén a második világháború radikális változásokat hozott, különösen a kevésbé tanított nyelvek területén. A hadseregnek szüksége volt helyi nyelveket ismerő emberekre, új igények merültek fel a katonák felé: tanuljanak meg egy nyelvet gyorsabban, egyszerre többen, intenzíven és a szóbeliség előtérbe helyezésével. Ennek hatására jött létre az úgynevezett "Army Method", amely egy intenzív módszer.

Miután ritka nyelvekről is szó volt, ún. kéttanáros módszert vezettek be, ahol a team egy nyelvészből és egy instruktorból állt. A nyelvész magyarázta el a nyelv szerkezeteit, az instruktor pedig drilleztette a diákokat. Az intenzitás napi 5-8 órás nyelvtanítást jelentett. Szinte teljesen negligálta a nyelvtan a szókincs, vagy a nyelvi elemek szerepét, de annál nagyobb volt a szerepe a kiejtésnek, a folyamatos, hihető, határozott, mondatszintű beszédnek (Bárdos, 1988, 2005).