Skip navigation

9.4.1. A Frayer modell

A Frayer modell egy grafikus szervező, amely segít a tanulóknak, hogy ne csak verbálisan rögzítsék az új szókincset, hanem életszerű példák és vizuális ábrázolás segítségével memorizálják azokat, vagyis hogy egy szónak vagy fogalomnak különböző aspektusait megjelenítsék. Az elkészített modellre tekintve a tanulóknak számos információ az eszébe jut, felidézik azokat a szavakat, kifejezéseket is, melyeknek környezetébe az újat beágyazták. Ez a technika elvárja a tanulóktól a szavak, fogalmak ismeretét, példák és „nem példák” (ellenpéldák) segítségével az információk alkalmazást. A lap közepén találjuk a szó (fogalom) helyét. A szervező további négy részre osztja a felületet: jelentés (a szó jelentése magyarul), tulajdonságok (mi jellemzi, amit már tudunk mondani idegen nyelven), tények/érdekességek (pl. milyen főkategóriába sorolhatjuk), „nem példák” (bármi, ami nem az adott szó). A modellbe lehet írni, és rajzolni, tetszés szerint.

Előzetes tudásukra alapozva építik ki a tanulók a kapcsolatot az új kifejezéssel, fogalommal, amelyhez egy vizuális hivatkozást hoznak létre. A módszer előnye, hogy fejleszti a kritikai gondolkodást, segít a szavak memorizálásban, bármely munkaforma során alkalmazható (frontális, csoport, egyéni). Tanulásban akadályozott tanulók esetén hatékonyabb a frontális alkalmazása. A technika elsajátítása után lehet próbálkozni a csoportos, kooperatív munkaszervezésben történő felhasználásával is. Az elkészült munkákat a további órákon ismétléskor használhatjuk. Mindez interaktív táblán is elkészíthető. Az átfogó szókincstanítási stratégiának további előnye, hogy folyamatosan mozgatja a tanulók szókincsét a receptív és az expresszív szótáruk között. (A Frayer modell bármely tantárgy fogalmainak kialakítása során alkalmazható.)