Skip navigation

4.2.2. A motiváció szintjei, a motiváló tanítás

Az eredményes nyelvtanulás feltétele a megfelelő szintű motiváció kialakítása. Dörnyei különböző motiválási szinteket különít el, melyek tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítására is adaptálhatók.

  • A nyelvi szinthez kapcsolódó motiváció során lehetőség nyílik a szocio-kulturális elemek tantervbe építésére. Ezzel fejleszthetők az instrumentális motívumok, a tanulók figyelmét az idegen nyelv világban betöltött fontos szerepére lehet irányítani.
  • Tanulói szinten a tanulók pozitív önértékelésének, önbizalmának fejlesztésére, sikerélmények biztosítására van lehetőség. A reális tanulási célok kitűzése, a tanulási stratégiák megismertetése, a szorongás csökkentésére irányuló viselkedésmód is motiváló lehet.
  • A tanulási szituáció szintjén a tananyag érdekessé tétele, a tanulócsoport bevonása a tananyag kiválasztásába, a tanmenet adaptációja, a feladatok érdekessé tétele, és a tanulói képességekhez igazítása szolgálhatja a motiváció megfelelő szintjének kialakítását. (Dörnyei, 1996)

Dörnyei a nyelvtanári motiváló hatásokat a következőképpen illeszti a motiváció folyamatába:

Motiváló tanítás a nyelvórán (Dörnyei, 2001 nyomán)

Az első lépés az alapvető motivációs feltételek megteremtése, ami a megfelelő tanári viselkedést (elkötelezettség, lelkesedés, jó kapcsolat a szülőkkel, tanulókkal), a támogató órai légkört jelenti. (Dörnyei, 2001) A tanulásban akadályozott gyermekek jobban igénylik a felnőttek elismerését, megerősítését, mint többségi társaik. A pedagógushoz való kötődésük intenzívebb, ami jelentős motiváló tényezőként hat. (Józsa, Fazekasné, 2007)

A kezdeti motiváció kialakításának módja a célnyelvvel kapcsolatos attitűdök pozitív irányú változtatása, a célorientáltság növelése, a reális tanulói elvárások kialakítása. (Dörnyei, 2001) E motiváció fejlesztése tanulásban akadályozott gyermekek esetén megkívánja, hogy a nyelvtanulás kezdeti fázisában tudatosan alakítsuk a nyelvtanulás reális céljait, formáljuk a pozitív attitűdöt. (Gondoljon vissza a 3.2 fejezetben meghallgatott, tanulókkal készült beszélgetésre, és az Ön által összeállított óratervezetre! Ez a feladat is a kezdeti motiváció kialakításának, formálásának előkészítését szolgálta.)

A motiváció fenntartását és megóvását szolgálják a szemléletes, motiváló feladatok, a tanulók közti kooperáció elősegítése, a tanulók pszichés jellemzőinek figyelembe vétele, az énkép megóvása, a pozitív énkép fenntartása, az önbizalom erősítése, az önszabályozó stratégiák kialakítása. (Dörnyei, 2001) A tanulásban akadályozott tanulók számára a hosszú távú célok elérése kevésbé motiváló, nem képesek a hosszú távú célok szem előtt tartására. Ezért a tananyagnak, a feladatoknak, a szemléltetésnek motiválónak kell lenniük, hogy sikerélményt eredményezzenek a nyelvórákon, így a tanulók kompetensnek érzik magukat az idegennyelv-tanulásban.

Az óra végén a legfontosabb tanári feladat a pozitív önértékelés kialakítása motiváló visszajelzések, illetve a tanulói elégedettség növelésén keresztül. Az eredmények értékelése, a fejlődés számbavétele, jutalmak, érdemjegyek osztása a következő nyelvtanulási szakasz alapvető motivációs hátteréül szolgálnak. (Dörnyei, 2001) Tanulásban akadályozott gyermekek esetében elengedhetetlen a fejlesztő értékelés, alacsony önértékelésük megköveteli az állandó megerősítést.