Skip navigation

6.3.1. Kerettantervi megfelelés

Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára készült kerettanterv meghatározza az idegen nyelv tanításának célját, a 7-8. évfolyam, mint bevezető, alapozó szakasz feladatait, a fejlesztési egységeket, a témaköröket. Az általános iskola felső tagozatán a cél az, hogy az idegen nyelv tanítása járuljon hozzá a más tantárgyaknál megszerzett alapkészségek megerősödéséhez a tanulói tevékenységek középpontba állításával, a rendszeres ismétlés és gyakorlás megteremtésével. Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-oktatása során nem beszélhetünk a(z) (európai) nyelvi szintek meghatározásáról, mivel az idegen nyelv tanulását az egyéni képességek nagymértékben befolyásolják. Azonban a kerettantervi táblázatban megjelenő fejlesztési egységek a Közös európai referenciakeretben szereplő készségekre épülnek, ezeket adaptálták az enyhén értelmi fogyatékos tanulók nyelvtanulási igényeire. (Kerettanterv az enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára, 2013)

A tankönyvek kerettantervi megfelelésének elemzésekor a kerettantervben meghatározott témaköröknek a vizsgált tankönyvekben való megjelenését vizsgáltuk. A kerettanterv hat fő témakört javasol az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegen nyelv-tanításában: Emberi kapcsolatok, Társadalmi környezet, Természeti környezet, Egészséges életmód, Vásárlás, Országismeret. A vizsgálatban e témakörök és altémák jelenlétét vizsgáltuk. Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók kerettantervében meghatározott témakörök teljes lefedése mindössze két témakörben figyelhető meg a vizsgált tankönyvekben. A két témakör Az emberi kapcsolatok és a Természeti környezet. A teljes körű egyezés a TEAM című tankönyvben található.

Látható, hogy a legnagyobb arányban a TEAM First Steps Together című nyelvkönyv témakörei fedik le a kerettantervben meghatározott témaköröket. Egy témakör kivételével (Országismeret) valamennyi témakör témáinak nagy százalékban megfelel e nyelvkönyv.

Az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek kerettantervei két évfolyamos szakaszokra adnak iránymutatást, így a témakörök a 7-8. osztályra vonatkoznak. A témák koncentrikusan bővítendők. A témakörök alapján a TEAM a legalkalmasabb nyelvkönyv a három közül. Anyaga azonban 100-105 órára van tervezve, míg az eltérő tantervű iskolák tanterveiben heti 2 óra áll rendelkezésre az idegen nyelv-tanításra. Ha ezt a könyvet választjuk, érdemes két tanéven keresztül tanítani, kiegészítve azt a kerettantervben szereplő Országismeret témáival.

Azt mondhatjuk, hogy a három vizsgált tankönyv témakörei csak részben fedik a kívánatos tartalmakat. Ahogy ezt „A leggyakrabban használt nyelvkönyvek táblázat” mutatja, ezek a könyvek más célcsoport számára, nevezetesen kisiskolások számára készültek, akiknek érdeklődési körük, pszichés fejlettségük nem egyezik a hetedik osztályos tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos), gyakran életkorban a 15-17- évet is elérő tanulókéval.