Skip navigation

7.2.6. Az audiovizuális módszer

A hatvanas években vált ismertté ez a módszer. Képekkel már a kínaiak is tanítottak. A tanítástörténetben kiemelkedő példa erre Comenius, aki rengeteg képet, illusztrációt használt tankönyveiben. Az első komolyabb hasonló elvű munka Sadler angol nyelvtana 1879-ből. A rendelkezésre álló technikai hátteret igyekszik bekapcsolni a nyelvoktatás folyamatába. A módszer megpróbál az egészlegességből kiindulni, és ez az egészlegesség a szituáció. Az audiovizuális tanár számára könnyen elérhető képforrás a képkivágás. A magazinokból, prospektusokból, plakátokból származó képeket már a direkt módszer hívei is kedvelték, és többnyire grammatikai tematika szerint csoportosították. Az audiovizuális módszer célja tehát az, hogy hogy hang és kép látványos összekapcsolásával megteremtse a szituációt, azt a kontextust, amelyből az élő nyelv hangtestének lehető leghűbb utánzásával különféle nyelvi elemek kibonthatók (Bárdos, 1988, 2005).