Skip navigation

9.3. Hogyan válasszuk ki a szavakat, mit tanítsunk?

A tantervi dokumentumok egyik jellemzője, hogy az oktatási tartalmakat úgy rendezi el, hogy biztosítja azok áttekinthetőségét, és egyben kijelöli a haladás útját (Kurtán, 2011). Az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára készült kerettanterv tananyagának elrendezése koncentrikus. Ez azt jelneti, hogy olyan haladási irányt jelöl, amelyben az oktatási tartalmak kisebb egységekre vannak bontva, majd ezeket a magasabb szinteken úgy ismétli, hogy a tartalom a szinteknek megfelelően egyre bővül. Előnye ennek az elrendezési módnak, hogy a tanulók többször is találkoznak ugyanazzal a nyelvi jelenséggel, ami elősegíti a tanultak ismétlését, elmélyítését. Tantervelméleti szakemberek szerint a koncentrikus elrendezés hátránya, hogy az újabb és újabb ismétlés veszélyezteti a motivációt, de tanulásban akadályozott gyermekeknél ez éppen fordítva működik. A sok ismétlődés segíti az elsajátítást, a tudás mélyítését, ami azt eredményezi, hogy a következő tanulási szituáció során, amikor újra találkoznak a már sokszor ismételt nyelvi jelenséggel, kompetensnek érzik magukat a feladatmegoldásban, növekszik önbizalmuk, az önbizalom növekedése pedig a tanulási motivációt erősíti.

A nyelvkönyvek tartalma témák szerint van felépítve, és adott a témához tartozó szókincs is. Tudjuk, hogy a piacon forgalomban lévő nyelvkönyvek nem megfelelőek a tanulásban akadályozott tanulók idegen- nyelvtanításához, így a nyelvkönyv nem tudja orientálni a pedagógust a szókincsbővítésben. A kerettanterv témái adnak némi támpontot, erre hagyatkozva kell a gyógypedagógusnak összeállítania a szükségesnek ítélt szókincset.

Néhány fontos szempont, amit szem előtt kell tartani a szavak kiválasztása során:

  1. Alapszókincset kell kialakítanunk.
  2. Témakörönként tanítunk szavakat.
  3. Elsősorban konkrét szavakat, fogalmakat tanítunk, hiszen az elvont fogalmak kiépítése, alkalmazása az anyanyelven is problémát okoz.
  4. Vegyük figyelembe a szavak nyelvben előforduló valós gyakoriságát. Ehhez segítségül lehet hívni azokat a szótárakat, amelyekben a leggyakrabban használt szavak szerepelnek.

Kamaszgyerekekről lévén szó, bátran lehet olyan szavakat is tanítani, ami érdekli őket. Persze ez nem mehet a tantervben előírt tananyag elsajátításának rovására.