6.3. A leggyakrabban használt nyelvkönyvek elemzése
Az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára készült kerettanterv nem nyelv-specifikus, nem jelöli meg a kötelezően tanítandó idegen nyelvet, de Meggyesné- Lesznyák (2014) vizsgálatából az a tendencia rajzolódik ki, hogy az eltérő tantervű iskolák többsége angol nyelvet tanít.
Az említett vizsgálat eredményeiből kiindulva, gyógypedagógiai szempontból elemezzük a tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítása során az általános iskolában leggyakrabban használt nyelvkönyvek megfelelőségét. A tankönyvek kvalitatív elemzése egyrészt a kerettanterv, másrészt a tankönyvet használó tanulók képességei szempontjából igyekszik feltárni a tankönyvek használhatóságát, effektivitását.
A következő táblázat azt mutatja, mely nyelvkönyvekből tanítanak leggyakrabban a pedagógusok.
Szerző | Cím | Kiadó | Első kiadás éve | Célcsoport | Szükséges óraszám | Tanári kézikönyv |
Odzené Szemenyei Márta | Első angolkönyvem | Apáczai Kiadó | 2001 | 1. és 2. osztályos tanulóknak | heti 2 óra | √ |
Derek Strange | Chatterbox | Oxford University Press | 1989 | 3-4. osztályos tanulóknak | heti 2 óra | √ |
Poór Zsuzsánna | TEAM First Steps Together | Nemzeti Tankönyvkiadó / Nemzedékek Tudása | 2003 | 9-10 éves tanulóknak | heti 3 óra | √ |
A leggyakrabban használt nyelvkönyvek
(Meggyesné – Lesznyák vizsgálata nyomán, 2014b)