Skip navigation

Bevezetés

Idegen nyelvnek tekintjük azokat a nyelveket, amelyek a tanulók életének közvetlen környezetében nem játszanak döntő szerepet, ugyanakkor irányított tanulási helyzetben mégis elsajátítják őket, például az iskolán belüli nyelvoktatás keretei között. Az idegennyelv-tanulás hozzájárul más kultúrák megismeréséhez, ugyanakkor a munkaerő-piaci elhelyezkedési lehetőségek javulását is eredményezheti. A NAT bevezetése lehetőséget nyújtott a tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanulására, azonban e lehetőséggel kezdetben csekély számú gyógypedagógiai intézmény élt. Az évek múlásával egyre többen vállalkoztak e feladatra. Az Idegen nyelv műveltségterület beépítése a tanulásban akadályozott gyermekek oktatásába a 2015/2016-os tanévtől a gyógypedagógiai intézményekben folyó általános iskolai oktatás számára is kötelező feladat. A hatályos köznevelési törvény a tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos) gyermekek számára idegen nyelvet tanító kompetens szakemberek körébe sorolja (a nyelvtanárok mellett) a felsőfokú nyelvvizsgával rendelkező gyógypedagógusokat, azonban a gyógypedagógusok erre a feladatra képzésük során korábban nem kaptak felkészítést.

A tananyagot választható tantárgyként elsősorban gyógypedagógus hallgatóknak ajánljuk, de hasznos segédanyag lehet idegennyelv-szakos hallgatóknak is, hiszen a köznevelési törvény alapján ők is kompetensek lesznek a tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanítására.

A tananyag célja

A tananyag célja, hogy bemutassa e korántsem könnyű tevékenység elméleti hátterét, gyakorlati nehézségeit, a benne rejlő lehetőségeket, és segítse a leendő gyógypedagógusok felkészülését az idegennyelv-tanítás sikeres megvalósításában. A tanulásban akadályozott tanulók idegen nyelvi kompetenciájának fejlesztésére irányuló, a leendő gyógypedagógus-hallgatók számára új ismereteket nyújtó tananyag hozzájárul a hallgatók szakmai kompetenciájának szélesítéséhez. A tananyag első része foglalkozik az idegennyelv-tanítás relevanciájával, ismerteti az idegennyelv-tanítás sikerességét befolyásoló tényezőket, a tanulásban akadályozott (hangsúlyosan az enyhén értelmi fogyatékos) gyermekek sajátosságait. Majd megismerteti a hallgatókat az idegennyelv-tanítását szabályozó dokumentumokkal, amelyek tartalmával az idegennyelv-tanításának nehézsége miatt feltétlen tisztában kell lenni, illetve bemutatja a taneszköz ellátottságot. A tananyag módszertani fejezetei a nyelvtanítási módszerek, különösen a tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanítása során alkalmazható módszerek, a szókincsfejlesztés, a differenciálás, és az IKT alkalmazásának kérdéseivel foglalkoznak. A tananyag nem tudja lefedni teljes egészében a módszertani eljárások bemutatását, ezt egy következő kiadványban kívánjuk pótolni. Az utolsó fejezetben található tesztet kitöltve a hallgatók ellenőrizhetik a kurzuson elsajátított ismereteiket. Az ismeretelsajátítást érdekes feladatok segítik. A hallgatók a tananyagot használva tudásukat nem pusztán a „digitális felületre vetett ismeretközlő mondatokból” építhetik fel, hanem a tananyagba ágyazott számos videó- és hangfelvétel segítségével, valós tanulási helyzettel, feladatmegoldással, tanítási problémával találkozhatnak, azok valamennyi érdekességével, és nehézségével fűszerezve. A felvételek során arra törekedtünk, hogy valós tanítási szituációkat mutassunk be a hallgatóknak, hogy minél reálisabb elvárásokkal kezdjenek az idegennyelv-tanításának gyakorlatához. Minden fejezet végén önellenőrző kérdések segítik a hallgatók felkészülését.

A kurzus követelménye

Egy hallgatói portfolió készítése, amelyben a kurzus során kapott feladatok megoldását, elkészített kurzusmunkákat kell összegyűjteni. A kurzus végén az értékelés a portfolióban szereplő munkák minősége és egy írásbeli teszt eredménye alapján történik.

Köszönet!

Köszönetet szeretnék mondani azoknak a kollégáknak és tanulóknak, akik a tananyag elkészítéséhez hozzájárultak:

Halászné Mándoki Anikónak, a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény igazgatójának az együttműködésért, a feltételek biztosításáért, a videofelvételek, hanganyagok és fotók elkészítésében nyújtott támogatásért,

Csupor Zsoltnénak, a Kalocsai Nebuló Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény vezetőjének az együttműködésért, a feltételek biztosításáért, a videofelvételek, hanganyagok és fotók elkészítésében nyújtott támogatásért,

Varga Andrea angol tanárnak a nyelvórák vezetéséért, és az elkészített feladatokért

 Pánczél Zita gyógypedagógusnak a nyelvóra és a szakkör vezetéséért

a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény hetedik és nyolcadik osztályos tanulóinak,

a Kalocsai Nebuló Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény nyolcadik osztályos tanulóinak és az  angol szakkör tagjainak,

és Králik Katának a videofelvételek elkészítéséért, vágásáért, és a közös munkáért.