Skip navigation

4.2.1. Az idegen nyelv kiválasztása, mint motivációs tényező

Fontos motivációs hatása van az idegen nyelv megfelelő kiválasztásának. Az idegen nyelv kiválasztása során szem előtt kell tartani, hogy a különböző idegen nyelvek eltérő nehézséget jelentenek a tanulók számára. (Tánczos, 2006) Az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára íródott kerettanterv nem nyelv specifikus, nem határozza meg a tanítandó idegen nyelvet, azonban Meggyesné- Lesznyák (2014) vizsgálatából az a tendencia rajzolódik ki, hogy az eltérő tantervű iskolák többsége angol nyelvet tanít. A vizsgálatban részt vevő iskolák között egyetlen intézmény volt, ahol német nyelvet tanítanak. A tanítandó idegen nyelv kiválasztásakor mérlegelni kell a nyelvek jellegzetességeit, amelyek bizonyos kognitív zavarok megléte esetén nehezíthetik, vagy éppen megkönnyíthetik az adott idegen nyelv elsajátítását. Az angol esetén nehézséget jelent, hogy a betűket másképp írjuk, mint ahogy ejtjük, ezért a szavak kiejtését egyenként kell megtanulni. Szeriális nehézségek esetén problémát jelent az angol nyelv kötött szórendje, a prepozíciós szerkezetek, a magyartól eltérő igeidők használata. Könnyebbséget jelent viszont, hogy a szóvégi végződések szinte teljesen hiányoznak. A német nyelv esetén könnyebb a betű-hang megfeleltetés, a nyelv fonémarendszere nem tér el jelentősen a magyar nyelvétől. Sok a közös szó és hasonló kifejezés a két nyelvben, azonban a hosszú összetett szavak és mondatok problémát jelenthetnek. (Tánczos, 2006)