Skip navigation

8.1. A cselekedtető módszer - Total Physical Response (TPR)

A cselekedtető módszert a klasszikus nyelvtanítási módszerek közül az innovatív (pszichologizáló, humanisztikus) módszerek közé soroljuk. A módszer James Asher kaliforniai pszichológus professzor nevéhez fűződik. A TPR a beszéd és a mozgás koordinációjára épít, a nyelvet motorikus cselekvések segítségével kívánja elsajátíttatni. A módszer utasítások végrehajtásán alapszik. A pedagógus érthető verbális utasításokat ad, a tanulók pedig az utasítás tartalmának megfelelően fizikai (mozgásos) választ adnak. A tanulók az utasításokon keresztül tanulják a nyelvet, nem pedig drilleken keresztül. A „csendes időszakban” a tanulóknak nem kell megszólalniuk idegen nyelven, amíg ők maguk nem vállalkoznak erre. Addig is a verbális válaszadástól eltérő módon válaszolnak (rámutatnak a képen arra, ami a választ jelöli, végrehajtanak utasításokat, bólogatnak, vagy nemet intenek a fejükkel, egyszerű igennel /nemmel válaszolnak idegen nyelven) (Asher, 2009)

„A TPR legfőbb célja a szóbeli tevékenységi formák kialakítása a kezdő szakaszban. Bármilyen feladatokat is tűzzön maga elé a tanár, azokat cselekedtetve, a felszólító mód segítségével kell megvalósítania. Fő kritériuma a prezentálhatóság, a taníthatóság a módszer keretein belül, elsősorban a jelentésre koncentrálva” (Kunihira, 1968 idézi Budai, 1988:35).

A teljes fizikai válasz alkalmazása a tanulóktól és a pedagógustól más szerepet kíván, mint a hagyományos tanórai keretek között. A kezdő szakaszban a tanulók legfőbb feladata a figyelmes hallgatás és a cselekvések végrehajtása egyénileg vagy közösen. A tanár bátorítja tanítványait, hogy ők maguk is vállalkozzanak a beszédre saját természetes tempójukkal, ha már elég bátorságot éreznek hozzá, vagyis akkor, amikor már elegendő nyelvi anyag „vált belsővé bennük”. A teljes fizikai válasz azonban nem egy átfogó, az egész tanulási folyamatra kiterjedő egységes rendszerként értelmezhető, inkább egyéb tanítási eljárások kiegészítőjeként, hiszen sok szót, nyelvtant meg lehet a teljes fizikai válasz auditív-motoros eszközével gyorsan és tartósan tanítani (Nagy, 2010).

Fontos szabály az is, hogy ne legyen parancsolgatás, ide gyere, oda vidd, hanem kedves, vidám, de pontos, fegyelmezett felszólítások, mozgások kövessék egymást. A megfelelő interiorizációt követően a felszólításokat maguk a diákok is mondhatják, de minden tanulónál ki kell várni az időt, mire megszólalásuk beérik. Fontos pozitívuma a TPR-nak, hogy a nyelvtanuló már viszonylag hamar sok mindent megért, ennek jelentős motivációs értéke van. A hibajavítás és az értékelés az anyanyelv-elsajátításához hasonló, hiszen kezdetben a szülők sem javítják gyermekük megnyilatkozásait. A kezdő szakaszban a nyelvtanárnak is tartózkodnia kell a gyakori hibajavítástól, mivel az gátlásossá teszi a tanulókat (Nagy, 2010).