Skip navigation

Szakirodalom

Bacsa (2014): Az egyéni különbségek szerepe a hallás utáni szövegértés fejlődésében a korai nyelvtanulás időszakában. PhD-értekezés, Szeged

Carroll (1981): Twenty-five years of research of foreign language aptitude. In Diller (szerk): Individuak differences and universals in language learning aptitude. Rowley Newbury House 83-118.

Baddeley, A. D., Gathercole, S. E. és Papagno, C. (1998): The phonological loop as a language learning device. Psychological Review, 105. 1. sz. 158-173.

Baddeley, A. D. (2000): The episodic buffer: A new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 11. (4), 417-423.

Birdsong (2004): Second language acquisition and ultimate attainment. In: Davies, és Elder (szerk.): The Handbook of Applied Linguistics. Blackwell Publishing, Malden, MA. 82–105.

Budai (2010): Anyanyelv-elsajátítás és idegennyelv-tanulás. In: Budai (2010): Az anyanyelv változó szerepe az idegennyelv-oktatásban. Angol nyelvi példákkal. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 31–40.

Cummins (1983): Language proficiency and academic achievment. In: Oller (szerk): Issues in Language testing Research. Rowley: Newbury House 108-129.

Csapó- Nikolov (2009): The cognitive contribution to the development of proficiency in a foreign language. Learning and Individual Differences, 19. 2. sz. 209–218.

Das (1988): Simultaneous- successive processing and plannig. Implcation for school learning. In: Scmeck (szek): Learning strategies and learning styles. New York, Plenum

Dodson (1967): Language Teaching and the Bilingual Method. London, Pitman

Ellis (2004): Individual differences in second language learning. In: Davies és Elder (szerk.): The Handbook of Applied Linguistics. Blackwell Publishing, Malden, MA. 525–551.

Hild (2007): A Magyar Egységes Nyelvérzékmérő Teszt (MENYÉT) vizsgálata hangos gondolkodtatásos eljárással. In: Iskolakultúra 2007/8-10. 108-116.

Kormos, Sáfár (2006): A munkamemória és a nyelvérzék szerepe az intenzív nyelvtanulásban. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 61, 557-580.

Krashen (1981) Second language acquisition and second language learning. Oxford: Pergamon

Press Larsen- Freeman (1991): An Introduction to Second Language Acquisition research, Logman, New York

Manolopoulou-Sergi (2004): Motivation within the Information Processing Model of Foreign Language Learning. System, 32.3 427-441.

Oller és Perkins (1978): Intelligence és language proficiency as sources of variance in self-reported affective variables. In: Language Learning, 1978. 28. 85-97.

Oxford (1990): Language Learning Strategies. What every Teacher Should Know. Heinle and Heinle Publishers, Boston

Polonyi, Mérő (2007): A sikeres nyelvtanulás tényezői In: Alkalmazott pszichológia 2007/2 88- 117.

Péter-Szarka (2007): Az idegennyelv-tanulási motiváció jellemzői és változásai a felsőtagozatos életkorban. PhD-értekezés, Debreceni Egyetem

Pishghadam és Khajavy (2013): Intelligence and metacognition as predictors of foreign language achievement. A structural equation modeling approach. Learning and Individual Differences, 24. 176-181

Polonyi, Abari, Nótin (2009): Mesterséges nyelvtanulás első benyomás alapján. In: Alkalmazott Pszichológia 2009/1-2, 5-26.

Rubin (1975): What the Good Language Learner”Can Teach Us. TESOl Quarterly, 9,1. 41-51.

Segalowitz (1997): Individual Differences in Second Language Aquisition. In: de Groot, Kroll (szerk): Tutorials in Bilingualism, Psyholingvistic Perspective. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, New Jersey

Skehan (1989): Individual Differences in Second Language Learnig. Edvard Arnold, London

Sominé Hrebik (2011): Az anyanyelv-elsajátítás és az idegennyelv-tanulás összefüggéseinek megközelítése- egy közös értelmezési kerete lehetősége In: Magyar Pedagógia 2011/1. 53-77

Sparks, Ganschow (2001): Aptitud for Learning a Foreign Language. Annual Review of Applied Linguistics  21. 90-111.

Sparks- Patton-Ganschow- Humbach- Javorsky (2008): Early first-language reading and spelling skills predict later second-language reading and spelling skills. Journal of Educational

Psychology, 100. 1. sz. 162–174.

Tánczos (2006): A kognitív folyamatok zavarainak hatása az idegen nyelv tanulására In: Iskolakultúra, 2006/11.

Tóth (2000): Pszichológia a tanításban. Debrecen, Pedellus Tankönyvkiadó

Hivatkozások, ajánlások

Budai (2010): Anyanyelv-elsajátítás és idegennyelv-tanulás. In: Budai (2010): Az anyanyelv változó szerepe az idegennyelv-oktatásban. Angol nyelvi példákkal. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 31–40.
http://www.nyeomszsz.org/orszavak/pdf/Dr.+Budai+L.+cikke.pdf