Skip navigation

10.5. Differenciálás Bloom taxonómiája alapján

Krashen és Terrel (1983) az idegennyelv-elsajátítás folyamatát párhuzamba állítja Bloom taxonómiájával, és öt előre meghatározható szakaszra bontja az idegennyelv-tanulást. Bloom taxonómiája segít a pedagógusnak újragondolni a tanítás során alkalmazott gondolkodási képességek fejlesztésének lehetőségeit. Az öt szakasz, és jellemzői:

  1. Produkciót megelőző szakasz: minimális megértés, nincs verbalizáció, jellemző a gesztusok használata, igen/nem válasz, rajzolás, mutogatás (Vesse össze a TPR módszerről tanultakkal!).
  2. Korai produkció: korlátozott megértés, egy-két szavas válaszok, kulcsszavak, ismerős kifejezések, jelen idő használata.
  3. Beszéd megjelenése: jó megértés, egyszerű mondatok alkotása, nyelvtani és kiejtési hibák vétése.
  4. Középhaladó szintű folyékony beszéd: kitűnő megértés, néhány nyelvtani hiba vétése.
  5. Haladó szintű folyékony beszéd: anyanyelvi szintet megközelítő beszéd.

Tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítása során a kezdő szakaszban (7-8. osztály) az első és második szintre jutnak el a gyerekek, ennek megfelelően a következő kérések és tanári utasítások kapnak teret a tanítás során: Mutasd meg! Karikázd be! Hol van a …? Ki / Mi a …? Ki van a …? Mi van a ….? Majd a korai produkció idején az eddigi kérdések kiegészülnek az eldöntendő kérdésekkel.

Az eredeti taxonómiát 2000-ben Anderson és Krathwohl felülvizsgálták, reflektálva a 21. században szükséges képességekre, aktualizálták a taxonómia szintjeit. Az új taxonómia használhatóbb az idegen nyelv-tanítás során. Az alábbi táblázat az általuk használt kifejezésekkel jeleníti meg a hat gondolkodási szintet, és foglalja rendszerbe a kulcsszavakat, illetve az ezekhez kapcsolható, nyelvórákon alkalmazható feladattípusokat, utasításokat, amelyek a nyelvet tanító pedagógus számára segítségét jelentenek a tervezés során. A „Bloom revidiált taxonómiája és az idegen-nyelvoktatás” című táblázat a következő forrás felhasználásával készült:

http://www.brycehedstrom.com/wp-content/uploads/2011/09/The-New-Blooms-Taxonomy-and-FL-Teaching.pdf