Skip navigation

8.3.1. Nyelvtanítás akadályok nélkül

A Socrates program támogatásával egy nemzetközi konzorcium kidolgozta az „English without Frontiers” című tananyagot. A program a felnőtt értelmi fogyatékos emberek angol nyelvtanításához nyújt segítséget. A kiadvány Hollandiában, Németországban, Svédországban, Ausztriában, és Spanyolországban jelent meg. A tananyag egyben módszer és curriciulum is. A pilot kurzus résztvevői 17-56 év között értelmi fogyatékos személyek voltak. A tananyagot úgy állították össze, hogy valamennyi életkor számára érdekes legyen. A próbaképzésre eltérő motivációval jelentkeztek a résztvevők, volt, aki munkavállalás miatt szeretett volna angol nyelvtudást szerezni, volt, aki azért jelentkezett, hogy tudjon kommunikálni más országokban az emberekkel, ha nyaral. Volt, aki kedvtelésből, időtöltésből szeretett volna angolul tanulni. A jelentkezőkből rendkívül heteregén csoport keletkezett (ahogy ez a mi nyelvi csoportjainkra is jellemző) Az anyanyelv-elsajátítás zavarai miatt valamennyien rendelkeztek különböző artikulációs problémával, különböző mértékben szegényes volt a szókincsük, az absztrakt és a bonyolult nyelvi közlések megértése problémát okozott, volt, aki egyáltalán nem beszélt. A program bemutatása nem feladata ennek a fejezetnek, ugyanakkor indokoltnak láttuk, hogy a felnőtt értelmi fogyatékos csoportok és a tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos), idegen nyelvet tanuló csoportok megegyező sajátosságai miatt, kitérjünk a programban alkalmazott nyelvtanítási módszerekre.

A két módszer, amit a program megalkotói a célcsoport számára a leghatékonyabbnak ítéltek: a lexikai modell és a cselekedtető módszer (TPR). A TPR módszer lényegét már ismertettük, a lexikális modell legfőbb elve, hogy a nyelv alapja a grammatizált lexis, és nem a lexikalizált grammatika (Lewis, 1993), ami azt jelenti, hogy a nyelvtanuló lexikai egységekre, kifejezésekre építve érti meg, és állítja elő a nyelvet. Az „English without Frontiers” programban nem tanítanak angol nyelvtant. A hangsúly legfőképpen azon van, hogy megtanítsák a résztvevőknek megérteni és alkalmazni a szociális rutinokat (thank you, my name’s, how are you?, stb.), a sztenderd frázisokat, „előre gyártott nyelvi elemeket”.

Internetes olvasnivaló

Az „English without Frontiers” programról a következő oldalon olvashat többet:

www.englishwithoutfrontiers.eu