Skip navigation

2.2. Tanulásban akadályozott tanulók véleménye az idegennyelv-tanulásról

„Mit kezdjek ezzel a feladattal?”

Nem kezdhetjük el az idegen nyelv tanítását anélkül, hogy nem tisztáznánk tanítványainkkal a nyelvtanulás célját. Beszéljük meg az idegennyelv-ismeret előnyeit általánosságban, és vitassuk meg, hogy az ő számukra milyen előnyök származhatnak az idegen nyelv tanulásából. A tanárok felkészültsége, a tanulási környezet, a tanulók motivációja, illetve családi, tágabb szociális és kulturális háttere nagymértékben befolyásolják a tanulócsoport motiváltságát, haladási tempóját. A magyar mint nyelvileg homogén társadalmi közeg nem feltétlen kedvez a nyelvtanulási motivációnak, azonban tanítványaink egy része olyan családban él, akik beszélik a cigány nyelv különböző nyelvváltozatait. Ezt az értéket, feltétlen fel kell használni, be kell építeni a nyelvtanítás céljainak világossá tételébe, a kultúrák sokszínűségének elfogadtatásába.

Feladat

  1. Hallgassa meg a beszélgetést, ami tanulásban akadályozott tanulókkal készült az idegennyelv-tanítással kapcsolatos benyomásaikról!

  2. A beszélgetést felhasználva, azt továbbgondolva, saját ötletekkel, feladatokkal gazdagítva készítsen egy óratervezetet, és építse bele a beszélgetés során azonosított didaktikai elemeket! A vázlatot fűzze le a portfoliójába!

A tanítási óra címe: Az idegennyelv-tanulás jelentősége az osztályban tanuló gyermekek számára

Az óra célja: Megismertetni a tanulókat az idegennyelv-tudás hasznával; közösen megfogalmazni a nyelvtanulás célját; rendszerezni az előzetes tanulói ismereteket a mindennapi élet és az idegen kultúrák kapcsolódási pontjainak tekintetében.