Skip navigation

9.5.1. A „Villámkártya” (flashcard) módszere

A villámkártyák elkészítéséhez, amennyiben a célnyelven a szavaknak van neme (pl. német, orosz), használjunk rózsaszín/kék keménypapírt (oklevélpapírt). Az egyik oldalára írjuk fel a szavakat magyarul, a másik oldalára a célnyelven. A magyar szavak helyett ragaszthatunk képeket, vagy megjeleníthetjük rajzban is a szavak jelentését. Ha az adott nyelvben nincs neme a szavaknak, a különböző színeket használhatjuk a szófajok megjelölésére is. Például a cselekvéseket kék, a főneveket piros, a mellékneveket zöld, a számneveket fehér lapra írjuk. Ezzel az anyanyelvi koncentrációt megvalósító módszerrel implicit módon segítjük a gyerekek nyelvtani ismereteinek szinten tartását. Az eszköz tartósabb lesz, ha lamináljuk. A villámkártyákat frontális, egyéni, és csoportmunkához is felhasználhatjuk.

Feladat

  1. Az előző feladatban összeállított szókincsgyűjteményhez készítsen villámkártyákat! Ügyeljen az esztétikumra!
  2. Tervezzen a kártyákkal két feladatot!

Az elkészült munkát helyezze be a portfoliójába!


A villámkártyák előnye, hogy óra közben bármikor elővehetők, elkészítésükbe a gyerekek is bevonhatók.

A következő felvételen a villámkártyák alkalmazásának egyik módja látható. Elemezze a látottakat!

  1. Motiválja-e a tanulókat, hogy maguk is részesei voltak a kártyák elkészítésének? Miben nyilvánul ez meg?
  2. Hogyan történik a szavak felidézése, és a jelentés elmélyítése?

Fontos

A módszer alkalmazásához Ingyenesen letölthető flashcard- okat ajánlunk:

http://busyteacher.org/teaching_ideas_and_techniques/flashcards/