Skip navigation

7.3.2. A néma módszer

A módszer Gattegno nevéhez köthető. A tanár feladata az, hogy hogy a diák mindvégig maradjon kontaktusban a nyelvvel és a tanár lehetőleg ne keresztezze a tanulás folyamatát. A módszer kis szókincsen sok nyelvet akar tanítani. Onnan kapta a nevét, hogy a tanár minden egyes új szót csak egyszer ejt ki, soha nem mond többet, mint amennyire a diáknak éppen szüksége van. Ha a diák nem jól ismétli el a szót, akkor a tanár némán csóválja a fejét és egy másik diák próbálkozik. Rámutat arra, aki a legjobban tudta kiejteni. Ezzel elérhető, hogy már a legelső pillanattól fogva az összes társalgásnak mintegy 90%-át a diákok produkálják. A némaság ellenére erősen kontrollált módszer, amely előnyben részesíti a pontosságot a beszéd folyamatosságával szemben, mert így a diákok a pontos alakot fogják elmélyíteni (Bárdos, 1988, 2005).