Skip navigation

Nyitott kérdések

Feladat

1. A nyelvoktatás relevanciája

  1. Mely dokumentum foglalja össze Magyarország idegennyelv-tanítási stratégiáját?
  2. Melyek az idegennyelv-tanításra vonatkozó nemzeti fő célkitűzések?
  3. Mit értünk oktatási esélyegyenlőség alatt?
  4. Mely európai uniós elvárásnak tesz eleget Magyarország azzal, hogy kötelezővé teszi a sajátos nevelési igényű, azon belül az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-oktatását?
  5. Milyen előnyei lehetnek a nyelvoktatásnak a tanulásban akadályozott gyermekek esetében?

 2.  Ahogy az érintettek látják. Helyzetjelentés intézményvezetői, tanulói és kutatói oldalról

  1. Milyen sikerekre és nehézségekre számít saját nyelvtanítási munkája során az igazgatónővel készült interjú alapján?
  2. Milyennek látja a tanulásban akadályozott tanulók nyelvtanulási motivációját a beszélgetés alapján?

 3. Az idegennyelv-tanulás sikerességét befolyásoló tényezők

  1. Milyen az idegennyelv-tanulással kapcsolatos elméleteket ismer?
  2. Sorolja fel a sikeres nyelvtanulást befolyásoló legfontosabb tényezőket!
  3. Ismertesse Carroll nyelvérzékre vonatkozó munkásságát!
  4. Mi a MENYÉT?
  5. Milyen szerepe van az intelligenciának az idegen nyelvi teljesítmény alakulásában?
  6. Milyen hasonlóságok és különbségek vannak az anyanyelv-elsajátítás, és az idegennyelv-tanulás között?
  7. Hogyan befolyásolja az anyanyelv az idegennyelv-tanulást?
  8. Milyen az idegennyelv-tanulásban alkalmazott tanulási stratégiákat ismer?

 4. A tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos) gyermekek sajátosságai az idegennyelv-tanulás fókuszában

  1. Miért lehet a megfelelő idegennyelv-választásnak motiváló ereje?
  2. Ismertesse Dörnyei modelljében a nyelvtanári motiváló hatások rendszerét tanulásban akadályozott tanulókra vetítve!
  3. Milyen hatása van a munkamemóriának az idegennyelv-tanulásra?
  4. Mi jellemzi a tanulásban akadályozott tanulók munkamemóriáját, hogyan befolyásolja ez a nyelvtanulást?
  5. Hogyan befolyásolják a tanulásban akadályozott gyermekek beszédpercepciós zavarai az idegen nyelv-elsajátítás sikerét?

 5. Az idegen nyelv tanítását szabályozó oktatási dokumentumok

  1. Mely dokumentumok szabályozzák az enyhén értelmi fogyatékos/tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítását?
  2. Milyen tartalmi kapcsolatot lát az Irányelvek idevonatkozó része és a kerettanterv között?
  3. Sorolja fel a kerettantervben szereplő tematikai egységeket!
  4. Vázolja fel az alapelvek mentén a tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanításának jellemzőit!

 6. Miből tanítsunk idegen nyelvet? A taneszköz-ellátottság helyzete

  1. Milyennek ismerte meg a kutatás alapján az Idegen nyelvek műveltségterület nyelvkönyvekkel való ellátottságát a tanulásban akadályozott gyermekek taníthatósága szempontjából?
  2. Mi a tanulói portfolió?
  3. Hasznosnak tartja-e a tanulói portfolió alkalmazását az idegen nyelvi órákon? Miért?

 7. Bevezetés a nyelvtanítás módszereibe

  1. Hogyan magyarázza Bárdos a nyelvtanítás módszerének fogalmát?
  2. Melyek a 20. század nyelvtanítási módszerei?
  3. Mely módszerek sorolhatók a humanisztikus, pszichologizáló módszerek közé?
  4. Mit tekintünk jelen korunk uralkodó nyelvtanítási módszerének?

 8. A tanulásban akadályozott tanulók sajátosságaihoz igazodó nyelvtanítási módszerek, eljárások

  1. Kinek a nevéhez köthető a TPR megalkotása?
  2. Mi jellemzi a TPR-t?
  3. Milyen típusfeladati vannak a TPR-nek?
  4. Mi a lexikális modell lényege?
  5. Kiknek a számára hozták létre az „English without Frontiers” programot?

 9. A nyelvtanulás origója a szókincs

  1. Miért alapvető feladat a szókincs fejlesztése az idegen nyelvi órákon?
  2. Milyen szempontokat kell figyelembe venni, hogy helyesen állítsa össze a tanítási óra szókészletét?
  3. Mi a Frayer modell?
  4. Hogyan lehet használni a „villámkártyákat?

10. A tanulói heterogenitás kezelése, a differenciálás lehetőségei

  1. Mit jelent a tantervi szintű differenciálás?
  2. Milyen különbségek vannak a többségi és az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek idegen nyelvi kerettantervei között a didaktikai kategóriák tekintetében?
  3. Mi a szakma jelenlegi álláspontja a Down-szindrómás tanulók idegennyelv-tanításáról?
  4. Melyik az uralkodó munkaforma a tanulásban akadályozott gyermekek idegen nyelvi tanóráin? Miért?
  5. Hogyan állítja párhuzamba Krashen és Terrel az idegennyelv-elsajátítás folyamatát Bloom gondolkodási szintjeivel?
  6. Milyen gyakorlati haszna van ennek a modellnek a differenciálásban?

11. Az IKT alkalmazása tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanításában

  1. Mikor alakítsunk át egy feladatot digitálissá?
  2. Milyen előnyei vannak az IKT alkalmazásának az idegen nyelvi órákon különösen tanulásban akadályozott tanulók esetén?