A tanulásban akadályozott gyermekek idegen nyelvtanításának kérdései
Nyitott kérdések
Feladat
1. A nyelvoktatás relevanciája
- Mely dokumentum foglalja össze Magyarország idegennyelv-tanítási stratégiáját?
- Melyek az idegennyelv-tanításra vonatkozó nemzeti fő célkitűzések?
- Mit értünk oktatási esélyegyenlőség alatt?
- Mely európai uniós elvárásnak tesz eleget Magyarország azzal, hogy kötelezővé teszi a sajátos nevelési igényű, azon belül az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-oktatását?
- Milyen előnyei lehetnek a nyelvoktatásnak a tanulásban akadályozott gyermekek esetében?
2. Ahogy az érintettek látják. Helyzetjelentés intézményvezetői, tanulói és kutatói oldalról
- Milyen sikerekre és nehézségekre számít saját nyelvtanítási munkája során az igazgatónővel készült interjú alapján?
- Milyennek látja a tanulásban akadályozott tanulók nyelvtanulási motivációját a beszélgetés alapján?
3. Az idegennyelv-tanulás sikerességét befolyásoló tényezők
- Milyen az idegennyelv-tanulással kapcsolatos elméleteket ismer?
- Sorolja fel a sikeres nyelvtanulást befolyásoló legfontosabb tényezőket!
- Ismertesse Carroll nyelvérzékre vonatkozó munkásságát!
- Mi a MENYÉT?
- Milyen szerepe van az intelligenciának az idegen nyelvi teljesítmény alakulásában?
- Milyen hasonlóságok és különbségek vannak az anyanyelv-elsajátítás, és az idegennyelv-tanulás között?
- Hogyan befolyásolja az anyanyelv az idegennyelv-tanulást?
- Milyen az idegennyelv-tanulásban alkalmazott tanulási stratégiákat ismer?
4. A tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos) gyermekek sajátosságai az idegennyelv-tanulás fókuszában
- Miért lehet a megfelelő idegennyelv-választásnak motiváló ereje?
- Ismertesse Dörnyei modelljében a nyelvtanári motiváló hatások rendszerét tanulásban akadályozott tanulókra vetítve!
- Milyen hatása van a munkamemóriának az idegennyelv-tanulásra?
- Mi jellemzi a tanulásban akadályozott tanulók munkamemóriáját, hogyan befolyásolja ez a nyelvtanulást?
- Hogyan befolyásolják a tanulásban akadályozott gyermekek beszédpercepciós zavarai az idegen nyelv-elsajátítás sikerét?
5. Az idegen nyelv tanítását szabályozó oktatási dokumentumok
- Mely dokumentumok szabályozzák az enyhén értelmi fogyatékos/tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítását?
- Milyen tartalmi kapcsolatot lát az Irányelvek idevonatkozó része és a kerettanterv között?
- Sorolja fel a kerettantervben szereplő tematikai egységeket!
- Vázolja fel az alapelvek mentén a tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanításának jellemzőit!
6. Miből tanítsunk idegen nyelvet? A taneszköz-ellátottság helyzete
- Milyennek ismerte meg a kutatás alapján az Idegen nyelvek műveltségterület nyelvkönyvekkel való ellátottságát a tanulásban akadályozott gyermekek taníthatósága szempontjából?
- Mi a tanulói portfolió?
- Hasznosnak tartja-e a tanulói portfolió alkalmazását az idegen nyelvi órákon? Miért?
7. Bevezetés a nyelvtanítás módszereibe
- Hogyan magyarázza Bárdos a nyelvtanítás módszerének fogalmát?
- Melyek a 20. század nyelvtanítási módszerei?
- Mely módszerek sorolhatók a humanisztikus, pszichologizáló módszerek közé?
- Mit tekintünk jelen korunk uralkodó nyelvtanítási módszerének?
8. A tanulásban akadályozott tanulók sajátosságaihoz igazodó nyelvtanítási módszerek, eljárások
- Kinek a nevéhez köthető a TPR megalkotása?
- Mi jellemzi a TPR-t?
- Milyen típusfeladati vannak a TPR-nek?
- Mi a lexikális modell lényege?
- Kiknek a számára hozták létre az „English without Frontiers” programot?
9. A nyelvtanulás origója a szókincs
- Miért alapvető feladat a szókincs fejlesztése az idegen nyelvi órákon?
- Milyen szempontokat kell figyelembe venni, hogy helyesen állítsa össze a tanítási óra szókészletét?
- Mi a Frayer modell?
- Hogyan lehet használni a „villámkártyákat?
10. A tanulói heterogenitás kezelése, a differenciálás lehetőségei
- Mit jelent a tantervi szintű differenciálás?
- Milyen különbségek vannak a többségi és az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek idegen nyelvi kerettantervei között a didaktikai kategóriák tekintetében?
- Mi a szakma jelenlegi álláspontja a Down-szindrómás tanulók idegennyelv-tanításáról?
- Melyik az uralkodó munkaforma a tanulásban akadályozott gyermekek idegen nyelvi tanóráin? Miért?
- Hogyan állítja párhuzamba Krashen és Terrel az idegennyelv-elsajátítás folyamatát Bloom gondolkodási szintjeivel?
- Milyen gyakorlati haszna van ennek a modellnek a differenciálásban?
11. Az IKT alkalmazása tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanításában
- Mikor alakítsunk át egy feladatot digitálissá?
- Milyen előnyei vannak az IKT alkalmazásának az idegen nyelvi órákon különösen tanulásban akadályozott tanulók esetén?