Skip navigation

7.3.1. A cselekedtető módszer

A módszer megalakítója Asher professzor, aki módszerét több száz általános, közép- és felsőoktatási intézményben bemutatta már az Egyesült Államokban, Ázsiában és Európában egyaránt. A "Total Physical Response" (TPR) elnevezésű módszer abból a feltételezésből indul ki, hogy bizonyos összefüggés fedezhető fel az izommunka és a memória között. A foglalkozások során a tanulóknak parancsokat kellett végrehajtaniuk. Ashert a nyelvtanulás kezdeti szakasza érdekli. Hangsúlyozza, hogy a legtöbb módszer nem veszi figyelembe az anyanyelv elsajátításakor tapasztalható sajátosságokat. Például azt, hogy a hallás hosszú-hosszú időszakkal megelőzi az első megszólalást. A gyermek jól megért már mindent, mielőtt megszólal. Az is fontos eleme a módszernek, hogy abból indul ki, a kisgyermek otthon is, az óvodában is főként parancsoknak engedelmeskedik, méghozzá ezekre egész testével válaszol. Ez az időszak valójában egy felkészülési szakasz, amelyben eljön az ideje a beszédnek, túl korán erőltetni fölösleges. Asher rendszerében a teljes nyelvi anyag tehát parancsok köré épül (Bárdos, 1988, 2005).