A tanulásban akadályozott gyermekek idegen nyelvtanításának kérdései
- A tanulásban akadályozott gyermekek idegen nyelvtanításának kérdései
- Bevezetés
- 1. fejezet: A nyelvoktatás relevanciája
- 1.1. Az idegennyelv-oktatásról
- 1.2. Miért fontos a sajátos nevelési igényű tanulók számára az idegennyelv-tanulás?
- 1.3. Miért tekinthetjük kihívásnak az idegennyelv-oktatást tanulásban akadályozott gyermekek esetében?
- 1.4. Az idegennyelv-tanulás előnyei a tanulásban akadályozott gyermekek számára
- Összefoglalás
- Szakirodalom
- 2. fejezet: Ahogy az érintettek látják. Helyzetjelentés intézményvezetői, tanulói és kutatói oldalról
- 3. fejezet: Az idegennyelv-tanulás sikerességét befolyásoló tényezők
- 4. fejezet: A tanulásban akadályozott (enyhén értelmi fogyatékos) gyermekek sajátosságai az idegennyelv-tanulás fókuszában
- 4.1. A tanulási akadályozottság fogalma, a tanulásban akadályozott tanulók általános sajátosságai
- 4.2. Motiválás az idegen nyelvi órákon
- 4.3. A munkamemória szerepe a nyelvtanulásban
- 4.4. Az anyanyelv-elsajátítás sajátosságai enyhén értelmi fogyatékos gyermekeknél és ezek hatása az idegennyelv-tanulásra
- Összefoglalás
- Szakirodalom
- 5. fejezet: Az idegen nyelv tanítását szabályozó oktatási dokumentumok
- 5.1. A nyelvoktatás tartalmi szabályozásának eszközei
- 5.2. A Nemzeti alaptanterv
- 5.3. A sajátos nevelési igényű tanulók irányelvei
- 5.4. Az idegennyelv-oktatás tartalmi szabályozása az enyhén értelmi fogyatékos tanulók kerettanterveiben
- 5.5. Tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-oktatásának alapelvei
- Összefoglalás
- Szakirodalom
- 6. fejezet: Miből tanítsunk idegen nyelvet? A taneszköz-ellátottság helyzete
- 7. fejezet: Bevezetés a nyelvtanítás módszereibe
- 8. fejezet: A tanulásban akadályozott tanulók sajátosságaihoz igazodó nyelvtanítási módszerek, eljárások
- 9. fejezet: A nyelvtanulás origója a szókincs
- 10. fejezet: A tanulói heterogenitás kezelése, a differenciálás lehetőségei
- 11. fejezet: Az IKT alkalmazása tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-tanításában
- 12. fejezet: A kurzus zárása. Teszt
7.2.7. A kognitív módszer
A kognitív (mentalista) megközelítés, mint alternatíva, mindvégig létezett az audiolingvális, audiovizuális módszerek mellett. Abból indul ki, hogy az élő nyelv egy szabályorientált kreativitás, amely egy tudatosan tanulandó rendszer, vagyis egy új nyelvet megtanulni olyan, mintha sakkozni tanulnánk: egyszerre történik a bemutatás és a műveletek gyakorlása. A módszer tehát feltételezi, hogy helyes szabályok segítségével véges számú nyelvi elemből végtelen számú helyes mondat képezhető (Bárdos, 1988, 2005).