Skip navigation

6.3.2. Megfelelőség az illusztráció szempontjából

A tankönyvkiadók arra törekszenek, hogy az illusztrációk igazodjanak a tanulók életkori sajátosságaihoz és pszichológiai érettségéhez. A képeknek motiváló hatásúnak kell lenniük, hogy megkönnyítsék a tananyag befogadását, megértését, elsajátítását. (Dárdai, 2006) A kép által hordozott információ közvetlenebbül jut el a befogadóhoz, mint az írás. Internacionális, egyetemes mondanivalót közvetít, persze a megértést mindig befolyásolja a kulturális háttér. (Slezák, 2008) Az értelmi fogyatékosság miatt az idegen nyelv tanításában a szemléletesség és a szemléltetés nagyon fontos didaktikai elem. A szemléletesség és szemléltetés kiemelt szerepet kell, kapjon a tanulók nyelvoktatása során, ezért a tankönyvben szereplő képanyag nagy jelentőséggel bír. Slezák (2008) a jó tankönyvi illusztráció ismérvei közt a következőket említi:

  1. Felkelti az érdeklődést, motivációt
  2. Asszociatív, gondolkodásra késztet
  3. Könnyen értelmezhető
  4. Szemléletes
  5. Hiteles
  6. Jó minőségű, stílusos, humoros, ha szükséges

A három vizsgált tankönyv képi illusztrációja kevéssé felel meg a tanulásban akadályozott hetedik osztályos tanulók érdeklődésének, életkori sajátosságainak, illetve pszichés fejlettségének.

Az Első angolkönyvem című nyelvkönyv 1-2. osztályos gyermekek számára készült, képi ábrázolása teljes mértékben rajzos formájú. Nem tartalmaz fényképet, reprodukciót, térképet (rajzos formában sem), ábrát, grafikont. Inkább még az óvodás kori vizualitáshoz közelít. Figurái kedvesek, de messze nem a 12-13 (és nem ritkán 15-16) éves tanulásban akadályozott gyermekek érdeklődésének, színvilágának felel meg. A nyelvkönyv illusztrációja a fent említett ismérvek egyikét sem teljesíti a tanulásban akadályozott tanulók tanítása során.

Feladat

Tekintse meg a felvételt! Egyet ért-e a fent leírt kritikai észrevétellel?

Mivel tudná még kiegészíteni a leírtakat?

A Chatterbox Pupils Book 1 című nyelvkönyvben a tankönyvi szövegek, párbeszédek, a szavak, kifejezések illusztrációjával találkozhatunk rajzos ábrázolásként. Miután ez a könyv a 3-4. osztályos gyermekek számára készült, a rajzok közelebb állnak ennek a korosztálynak az élményvilágához. A szereplőket kevésbé kisgyerekként, inkább kiskamaszként ábrázolja, gyakori a vicces, humoros rajz is, ami e korosztályt motiválja, felkelti az érdeklődését. A tankönyv feladatai közt két olyan feladatot találhatunk, amihez nem rajz, hanem fénykép kapcsolódik. Az egyik feladatban tárgyak fényképrészleteit láthatjuk, ki kell találni, mit ábrázol a kép. Egy másik feladathoz három fénykép tartozik London nevezetes parkjairól. Míg az előző esetben a kép funkciója szorosan kapcsolódik a feladat megoldásához, utóbbi esetében a képeknek pusztán dekoratív szerepük van. Ebben a nyelvkönyvben sem adekvát a képi ábrázolás módja és a 12-13 éves tanulásban akadályozott tanulók vizualizációja. Több jó minőségű fotó, és több, élet-közeli szituációt bemutató eseménykép (fotó) motiválná ezt a korosztályt

A vizsgálat harmadik könyve a TEAM. A kiadványt a kezünkbe véve látjuk, hogy a könyv borítóján is érdekes témák szerepelnek, jó minőségű fényképekkel találkozunk. A tananyaghoz tartozó illusztráció nagyrészt rajzokból áll, de 5%-ban találunk a feladatok utasításai mellett jó minőségű, színes fényképeket. Ezen kívül találunk egy alaprajzot (térképolvasás kezdete), illetve egy térképet is. Az illusztráció tekintetében is a TEAM című nyelvkönyv tekinthető a tanulásban akadályozott kamaszgyerekek legmegfelelőbb tankönyvének a vizsgált három nyelvkönyv közül.