5.1. A nyelvoktatás tartalmi szabályozásának eszközei
Az idegennyelv-oktatást Magyarországon az alaptanterv és a kerettantervek szabályozzák. Enyhén értelmi fogyatékos gyermekek oktatása esetén ez annyiban módosul, hogy az alaptanterv mellett az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára készült kerettanterv, illetve az Irányelvek rájuk vonatkozó része vesz részt a szabályozásban. A Nemzeti alaptantervben külön műveltségi területként jelenik meg az Élő idegen nyelv. 2012-től a műveltségterület elnevezése Idegen nyelvek. A kerettantervben tantárgyként mint idegen nyelv szerepel.
A tantervek mindig döntési folyamatok eredményeként jönnek létre. A következő táblázat a tervezés hierarchikus rendszerének különböző szintjein létrejövő döntések eredményeit tükröző dokumentumokat mutatja be.
Nemzeti alaptanterv (Nat) bevezetésének, a magyar közoktatás újszerű, keretjellegű szabályozásának gondolata 1989-ben, a rendszerváltás idején fogalmazódott meg. Bevezetése változást hozott a közoktatás rendszerében. Szakított a centralizált oktatásirányítással, bevezetésekor 10, majd a 2003-as módosítása óta 12 évfolyamra ír elő egységes alapkövetelményeket. A dokumentum bevezetésével kétpólusú (központi és helyi) és háromszintű (alaptanterv, kerettanterv, helyi tanterv) szabályozási modell alakult ki (Kaposi, 2013).
A tantervek mindig döntési folyamatok eredményeként jönnek létre. A következő táblázat a tervezés hierarchikus rendszerének különböző szintjein létrejövő döntések eredményeit tükröző dokumentumokat mutatja be.
Döntés szint | A döntési folyamat résztvevői | Eredmények, dokumentumok |
országos szint | politikusok, oktatáspolitikusok, társadalmi képviselet | közoktatási/köznevelési törvény, alaptanterv |
országos, regionális szint | OM /EMMI, regionális szervek, tanácsadók | kerettantervek, SNI irányelvek, vizsgakövetelmények, tananyagok, eszközök |
intézményi | tantestület, igazgató, vezetőtanárok, szakmai munkaközösségek, fenntartók, szülők | iskolai pedagógiai program, helyi tanterv, tantárgyprogramok |
osztálytermi szint | tanárok, tanulók | tanmenet, óravázlat, egyéni portfolió, egyéni fejlesztési tervek |
Tantervek és a döntési folyamatok szintjei, résztvevői, eredményei, dokumentumai
(Kurtán nyomán, 2001)