Skip navigation

5.1. A nyelvoktatás tartalmi szabályozásának eszközei

Az idegennyelv-oktatást Magyarországon az alaptanterv és a kerettantervek szabályozzák. Enyhén értelmi fogyatékos gyermekek oktatása esetén ez annyiban módosul, hogy az alaptanterv mellett az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára készült kerettanterv, illetve az Irányelvek rájuk vonatkozó része vesz részt a szabályozásban. A Nemzeti alaptantervben külön műveltségi területként jelenik meg az Élő idegen nyelv. 2012-től a műveltségterület elnevezése Idegen nyelvek. A kerettantervben tantárgyként mint idegen nyelv szerepel.

A tantervek mindig döntési folyamatok eredményeként jönnek létre. A következő táblázat a tervezés hierarchikus rendszerének különböző szintjein létrejövő döntések eredményeit tükröző dokumentumokat mutatja be.

Nemzeti alaptanterv (Nat) bevezetésének, a magyar közoktatás újszerű, keretjellegű szabályozásának gondolata 1989-ben, a rendszerváltás idején fogalmazódott meg. Bevezetése változást hozott a közoktatás rendszerében. Szakított a centralizált oktatásirányítással, bevezetésekor 10, majd a 2003-as módosítása óta 12 évfolyamra ír elő egységes alapkövetelményeket. A dokumentum bevezetésével kétpólusú (központi és helyi) és háromszintű (alaptanterv, kerettanterv, helyi tanterv) szabályozási modell alakult ki (Kaposi, 2013).

A tantervek mindig döntési folyamatok eredményeként jönnek létre. A következő táblázat a tervezés hierarchikus rendszerének különböző szintjein létrejövő döntések eredményeit tükröző dokumentumokat mutatja be.

Döntés szint A döntési folyamat résztvevői Eredmények, dokumentumok
országos szint politikusok, oktatáspolitikusok, társadalmi képviselet közoktatási/köznevelési törvény, alaptanterv
országos, regionális szint OM /EMMI, regionális szervek, tanácsadók kerettantervek, SNI irányelvek, vizsgakövetelmények, tananyagok, eszközök
intézményi tantestület, igazgató, vezetőtanárok, szakmai munkaközösségek, fenntartók, szülők iskolai pedagógiai program, helyi tanterv, tantárgyprogramok
osztálytermi szint tanárok, tanulók tanmenet, óravázlat, egyéni portfolió, egyéni fejlesztési tervek

Tantervek és a döntési folyamatok szintjei, résztvevői, eredményei, dokumentumai
(Kurtán nyomán, 2001)