Skip navigation

10.2. Differenciálás a tantervek szintjén

A tantervi differenciálás fontos területe a tanítási-tanulási stratégiák tervezése. Az iskolai tantervek szempontjából az adaptív és a „megtanítási” stratégiák emelhetők ki.

A tanulói különbségekhez, érdeklődéshez való alkalmazkodás iskolai lehetőségét elsőként Glaser rendszerezte. Glaser rendszerében a differenciálás legmagasabb szintje, amikor a mindenkire érvényesen megállapított tanulási követelményeknek a differenciálása megtörténik A „megtanítási” stratégia célja az, hogy a tanulók többsége eredményesen teljesítse a tantárgy törzsanyagának alapvető követelményeit (Hanák, 2011). A differenciálás e szintjét jeleníti meg az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára írott kerettanterv, amely a populáció adottságaihoz igazítva határozza meg az idegennyelv-tanítás célját, a tanítandó tananyagot és a követelményeket.

Igaz-Hamis kérdés

A tantervi differenciálás fontos területe a tanítási-tanulási stratégiák tervezése. Az iskolai tantervek szempontjából az adaptív és a „megtanítási” stratégiák emelhetők ki.

A tanulói különbségekhez, érdeklődéshez való alkalmazkodás iskolai lehetőségét elsőként Glaser rendszerezte. Glaser rendszerében a differenciálás legmagasabb szintje, amikor a mindenkire érvényesen megállapított tanulási követelményeknek a differenciálása megtörténik A „megtanítási” stratégia célja az, hogy a tanulók többsége eredményesen teljesítse a tantárgy törzsanyagának alapvető követelményeit (Hanák, 2011). A differenciálás e szintjét jeleníti meg az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek számára írott kerettanterv, amely a populáció adottságaihoz igazítva határozza meg az idegennyelv-tanítás célját, a tanítandó tananyagot és a követelményeket.

Kérdés 1

Az enyhén értelmi fogyatékos gyerekek idegen nyelvi kerettanterve nem tantárgy-specifikus, a többségi gyerekeké igen.

Kérdés 2

Mindkettőben ugyanannyi a tananyagtartalom.

Kérdés 3

Az enyhén értelmi fogyatékos gyerekek idegen nyelvi kerettantervében csökkentett tananyagtartalmat találunk.

Kérdés 4

Másban határozza meg a kétféle kerettanterv az idegennyelv-tanulás célját.

Kérdés 5

Az enyhén értelmi fogyatékos gyerekek idegen nyelvi kerettanterve csökkentett követelményeket tartalmaz.

Kérdés 6

Mindkét tanterv az egyes képzési szakaszok végén kötelezően elérendő nyelvi szinteket határoz meg. (Közös Európai Referenciakeret)