Skip navigation

6.4. Javaslatok- a tanulói portfolió alkalmazása

Ahogy ezt több kutatás feltárta (Kapcsáné, 2000; Meggyesné és Lesznyák 2014b) égető szükség lenne taneszköz fejlesztésre. Az ép fejlődésmenetű tanulók számára írt nyelvkönyveket nem lehet jól használni tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítása során. Témaköreik sem a kerettantervi ajánlásokat nem fedik le teljesen, sem illusztrációjuk nem alkalmazkodik a 12-13 éves tanulásban akadályozott gyermek vizualitásához, gondolkodásához. A bennük szereplő képek, feladatok nem motiválóak, nem késztetnek gondolkodásra, nem tartalmaznak olyan életszerű szituációkat, amelyek e tanulók fantáziáját megmozdítanák, idegennyelv-tanulási motivációjukat növelnék. Szükséges lenne egy taneszköz család fejlesztése, hogy az idegennyelv-tanítás hatékonyabban folyjon az eltérő tantervű általános iskolákban, és valóban az esélyegyenlőség megvalósulásának egyik lehetséges tényezőjévé válhasson.

A taneszközök elkészülésére még várni kell. Azonban addig is lehet mit tenni. A kerettantervben leírt tartalmakra adaptálhatunk nyelvkönyvekből, interneten elérhető feladatbankokból különböző feladatokat, dialógusokat, apró szövegeket.

Tudjuk, hogy a tanulásban akadályozott gyermekek tevékenységeik szervezésében nem jeleskednek. Elkeverik, elvesztik, máséval véletlen elcserélik a tanórákon kapott feladatlapokat. A tanulási környezet szervezését, az optimális tanulói munkaterület biztosítását teszi lehetővé, ha tanulói portfoliót vezetünk (vezetnek a gyerekek) az idegen nyelvi órákon kapott munkákról. Bármilyen írásos munka, rajz, kitöltött feladatlap, az önálló gyűjtőmunka eredményei, produktumok hiányában a tevékenységek „naplójegyzetei”, tanári értékelő feljegyzések bekerülhetnek a portfolióba. A portfolió készülhet tanítási/fejlesztési célból, és értékelési/minősítés célból.

Olvasnivaló

A tanulói portfolióról a következő linken olvashat többet:
http://tanmester.tanarkepzo.hu/portfolio

A nyelvtanulás konstruktivista értelmezésében maguk a nyelvtanulók is felelősek nyelvi fejlődésükért. Optimális esetben a nyelvtanulás egész életen át kíséri az embereket. Ebből kiindulva készítette el az Európa Tanács Nyelvi Portfolió koncepcióját, melynek keretein belül több célcsoport számára dolgozott ki a nyelvtanuláshoz portfoliót. Elkészült az Európai Nyelvi Portfolió 6-10 éves tanulók számára.

Feladat

  1. Ismerkedjen meg a dokumentummal, írjon 2-3 oldalnyi összefoglalót az anyagról!
  2. Válassza ki azokat a feladatokat, amelyeket jól alkalmazhatónak talál tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanítására! Az elkészült anyagot helyezze be saját portfoliójába!

Európai Nyelvi Portfolió a közép-európai régió számára