Skip navigation

7.2.5. Az audiolingvális módszer

Új technológia jelentkezett a nyelvtanításban a magnetofon, a nyelvi laboratórium, a rádió, a televízió, a film és a számítógép belépésével. A módszer gerincét a nyelvtani és lexikai egységeket tartalmazó dialógusok hallgatása, és drillekre épülő gyakoroltatása képezi. Vizsgálatok szerint a hagyományos nyelvórán az egy diákra jutó átlagos tiszta beszédidő nagyon kevés (40- 50 másodperc). Vagyis egy hallgató egy egész kurzuson át alig beszél többet egy-két óránál. Ezért volt olyan eszközre szükség, amely az egy hallgatóra jutó gyakorlási időt meghosszabbítja. Ezért vált a nyelvi laboratórium a diák beszélgetőpartnere. A laboratóriumi szituáció képes megvalósítani, amit tanárnak egy tanulócsoporttal az órán nehéz: differenciál és egyben individualizál is. Az audiovizuális módszer elveit, eljárásait nagymértékben megőrizte a jelenkori gyakorlat (Bárdos, 1988, 2005).