Skip navigation

7.2. Nyelvtanítási módszerek a 20. században

Klasszikusan tizenkét történeti nyelvtanítási módszerről ad számot a nyelvtanítás-történeti irodalom. Hogy miért változnak a módszerek?

Úgy tűnhet, a nyelvtanítás története a különböző módszerek divatszerű hullámzása, hiszen egy-egy letűnt módszer, vagy annak elmei időről- időre visszatérnek. A módszer azért változik, mert maga a társadalom változik, illetve változnak a nyelvtudással kapcsolatos társadalmi elvárások. Tehát egy új nyelvtanítási módszer soha nem kizárólag a szakma belső változásainak következtében jön létre, hanem sokkal inkább annak következményeként, ahogy a nyelvtanítás-nyelvtanulás világa reflektál a társadalmi, politikai, pénzügyi, oktatáspolitikai, tudományfejlődési kihívásokra. (Bárdos, 2005)

Feladat

A következő fejezetekben a történeti nyelvtanítási módszerek rövid összefoglalójával ismerkedhet meg. Tanulmányozza az ismertetőket, majd válasszon ki egyet az érdeklődésének megfelelően, és nézzen utána a választott módszer előzményének, kialakulásának, elméletének, gyakorlatának és hatásainak! Készüljön fel referátummal a módszer bemutatására! Power Point bemutatóját csatolja a portfoliójába!

Ajánlott irodalom: Bárdos (2005): Élő nyelvtanítás-történet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest

Az irodalmakat természetesen bővítheti.