Skip navigation

11.3. Az interaktív tábla előnyei az idegennyelv-tanításban

Mindenki számára előnyös, mert

  • növeli a tanulók nyelvtanulási motivációját,
  • jobban koncentrálnak így a feladatra, mint önmagában a pedagógusra,
  • a tanulás személyesebbé válik,
  • a tanulás egyrészt függetlenebbé válik, másrészt több együttműködést, interakciót igényel a tanulóktól,
  • a kedves játékot bármikor elő lehet újra venni,
  • az anyagokat azonnal a tanulók szükségleteihez lehet igazítani (feladatmegoldás közben is),
  • a multimédiát is felhasználva a tanulás változatossá, dinamikussá válik,
  • mind a négy idegen nyelvi készség fejlesztésére lehetőséget ad (megjeleníthetünk szöveget és képeket, audió és videó klipet).

(Frydrychova Klimova, Poulova, 2014)

Az interaktív tábla minden tanuló számára motivációt, érdekességet jelent, azonban az értelmi fogyatékos és nehezen tanuló gyermekek tanulási folyamatát több ponton is megtámogatja. Kognitív deficitjeik miatt a hagyományos tanulásszervezési formában történő feladatvégzés során a következőkben felsorolt előnyök nem előnyként, hanem problémaként jelentkeznének.

A tanulásban akadályozott gyermekekre tanulási folyamatára gyakorolt pozitív hatásai

  • változatos gyakorlási lehetőségeket biztosít (Sok ismétlés szükséges a tanulásban akadályozott gyermekeknek az ismeretek elsajátításához, ami könnyen unalmassá válik, ha mindig hasonló módon valósítjuk meg.)
  • minden gyermek a saját haladási tempójában dolgozhat, és önállóan ellenőrizheti munkáját (Gyakori az eltérő haladási tempó az osztályon belül.)
  • az interaktív feladatok hosszabb ideig tudják feladathelyzetben tartani a gyermekeket (Nem kell olyan gyakran újra motiválni a tanulókat.)
  • "türelmes segítőtársként" lehetőséget ad a frusztrációmentes önálló munkára 
  • a gép az utasításokat részrehajlás nélkül, pontosan végrehajtja 
  • látványos, apró sikereket is biztosít (Kompetensnek érzi magát a gyermek a feladatban.)
  • állandó hibajelzéssel rávezet az igényes munkára, ugyanakkor állandó segítséget és megerősítést nyújt (Addig nem enged tovább a szoftver, amíg jó megoldást nem adunk.)
  • teret ad az önálló, frusztrációmentes javításnak
  • a hibajavítás "természetes", nem követik akár rejtett, tudattalan negatív reakciók 
  • az eddig sikertelen tanuló sikeres lehet egy új területen 
  • több szempontú szemléltetés, feladatmegoldás lehetőségét kínálja (Molnár, 2009)