Skip navigation

7.4. Korunk módszere a kommunikatív nyelvtanítás

A kommunikatív módszer napjaink legjellemzőbb nyelvtanítási irányzata, a 20. század harmadik harmadában vált meghatározóvá. Fogalmi meghatározása Wilkins nevéhez köthető (1976). A kommunikatív nyelvtanulás minden készség fejlesztését (receptív és produktív szövegértés és szövegalkotás) egyformán fontosnak tartja. Azt, hogy melyik készség fejlesztése milyen hangsúlyt kap, a nyelvtanulók szükségletei, kívánságai, érdeklődési körei is befolyásolhatják. A kommunikatív megközelítésű nyelvtanulásban a tanuló felelős a saját tanulásáért, aktív, tudatos és önálló. A tanár segítőként, tanácsadóként, modellként van jelen a nyelvtanulásban. A tanár gondoskodik a motiváló, inger-gazdag környezetről, megpróbál minél több színes eredeti dokumentummal kedvet csinálni a tanuláshoz. A strukturalista repetitív gyakorlatokat felváltják az interakcióra épülő játékok, szerepjátékok, szimulációk, problémamegoldó feladatok. Gyakran dolgoznak a tanulók párban és kis csoportokban. A tanár feladata e tevékenységek megszervezése. A hibákat a nyelvtanulás természetes kísérőjelenségének tekintik, és jól tolerálják. A kiejtés tanítása háttérbe szorul a kommunikatív nyelvtanítási módszerekben. Ennek oka az elfogadható, érthető kiejtés elsajátításának koncepciója, amely már eleve nem kívánja megcélozni a célnyelvi kiejtés pontos elsajátítását (Bárdos, 1988, 2005).

Feladat

Reflektáljon saját nyelvtanulási tapasztalataira! A bemutatott módszerek mely elemeivel találkozott saját nyelvtanulása során?


Nézze meg Bagdy Emőke előadását "A hatékony nyelvtanulás titkáról" ! Figyelje meg, mely módszerekről esik szó! A felvételen említett módszerek közül melyről tartja elképzelhetőnek, hogy a tanulásban akadályozott gyermekek esetén hatékonyan alkalmazható?

Indokolja meg, miért!

Prof. Dr. Bagdy Emőke - A hatékony nyelvtanulás titka
forrás: https://www.youtube.com/watch?v=FNwtNkoo-uY