Hézsőné Böröcz Andrea, Hocza Ágnes, Katona Zsolt Szablics Péter: Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek
- Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek
- Bevezető
- Általános tudnivalók az iskolai és óvodai gyógytestnevelésről
- Bevezetés, probléma felvetés
- A gyógytestnevelés fogalma, célja feladatai
- A gyógytestnevelés rövid története
- Gyógytestnevelés az óvodában
- Gyógytestnevelés az iskolákban
- A gyermekek orvosi besorolásának szempontjai, kategóriák
- A gyógytestnevelés legjellemzőbb orvosi indikációi
- A gyógytestnevelés tanóra szabályai
- Kategóriaváltozás
- A gyógytestnevelés „Házirendje”
- Ortopédiai betegségek
- Ortopédiai vizsgálatok
- A nyak, a vállöv és a mellkas anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen területek elváltozásai és deformitásai
- A gerinc anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen terület elváltozásai és deformitásai
- A csípő és az alsó végtag anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen területek elváltozásai és deformitásai
- Irodalom
- Belgyógyászati betegségek
- Módszertani útmutató belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek gyógytestneveléséhez
- Szívbeteg tanulók gyógytestnevelésének szempontjai
- Magas vérnyomású (hypertóniás) tanulók gyógytestnevelésének feladatai
- Kóros kövérség (obesitas) esetén a gyógytestnevelés feladatai
- Gyógytestnevelés feladatai asztmás tanulók esetében
- Cukorbetegek gyógytestnevelése
- Epilepsziás tanulók gyógytestnevelése
- Javasolt gyakorlatok általános testtartásjavításra, testrészek, ill. izomcsoportok szerint
- A gyakorlatok alkalmazásának szempontjai
- A gerincívek kialakulását és mobilizálását szolgáló gyakorlatok
- Kisgyermekek számára ajánlott gyakorlatok a combizmok erejének fejlesztésére
- Combizmok erejét fejlesztő gyakorlatok felső tagozatos tanulóknak
- A combhajlítók nyújtását szolgáló gyakorlatok
- Nyak és vállizmok erejét fejlesztő gyakorlatok bármely korosztály számára
- Szabadgyakorlatok a mély hátizmok és a csípőfeszítők erejének fejlesztésére kisgyermekeknek
- Hasizmok erejének fejlesztésére szolgáló gyakorlatok alsó tagozatos tanulóknak
- A mellizmok foglalkoztatására szolgáló gyakorlatok
- A csípőízületet foglalkoztató gyakorlatok
- Játékos lábtorna gyakorlatok haladással, korosztálytól függetlenül
- Tartásjavító játékok
- A gyógytestnevelés-órai úszás jelentősége, helye, szerepe a mozgásszervi, belgyógyászati betegségek rehabilitációjában
- A gyógytestnevelés, az úszás foglalkozás és a rehabilitáció fogalmainak értelmezése
- A gyógytestnevelés-órai úszás foglalkozás törvényi háttere, tárgyi és személyi feltételei
- Az úszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani alapjai a gyógytestnevelés keretén belül
- A gyógytestnevelési úszásóra felépítése, edzésmódszerek, relaxációs lehetőségek
- A gyógytestnevelés-órai úszást segítő eszközök szerepe és helye
- Az úszás jelentősége a testi deformitások, elváltozások esetén
- Az úszás jelentősége a helytelen tartások és gerinc deformitások (lapos hát, kypholordosis, lordosis, kyphosis, scoliosis, spondylolysis, spondylolisthesis) esetén
- Speciális úszás gyakorlatok nyaki és mellkasi deformitások eseteiben (torticollis, pectus excavatum, pectus carinatum)
- Az úszás szerepe a gyermekkori csípőízületi deformitások eseteiben
- Vízben végezhető gyakorlatok és az úszás jelentősége lábdeformitások esetén
- A gyógytestnevelés-órai úszás alkalmazásának lehetőségei a belgyógyászati betegségek esetén
- A szívbeteg tanulók úszás foglalkozása. Vegetatív disztónia, hypertonia betegség és az úszás
- Az úszás szerepe az anorexia nervosa és bulimia kezelésében. A túlsúllyal küzdő, obesitasos tanulók speciális mozgásanyaga, vízi gyakorlatok
- Az asthma bronchiale és az úszás. Az asztmás tanulók terhelhetősége
- A gyógytestnevelés-órai úszás a gyakorlatban. Úszás óra megtekintése, megfigyelési szempontok szerinti elemzése. A differenciálás jelentősége és alkalmazásának módjai az úszás órán
- Felhasznált irodalom
Módszertani útmutató belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek gyógytestneveléséhez
Belgyógyászati betegségben szenvedő gyerekek gyógytestnevelésére néhány módszertani tanácsot kívánunk adni, mert minden gyerek más és más, minden betegség lefolyását tekintve sajátos, biztos „receptet” adni felelőtlenség lenne. Tanácsokat, javaslatokat adunk a gyógytestnevelési órára vonatkozóan.
Készült az Új generációs sporttudományi képzés és tartalomfejlesztés, hazai és nemzetközi hálózatfejlesztés és társadalmasítás a Szegedi Tudományegyetemen c. pályázat támogatásával.
Pályázati azonosító: TÁMOP-4.1.2.E-15/1/Konv-2015-0002