Hézsőné Böröcz Andrea, Hocza Ágnes, Katona Zsolt Szablics Péter: Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek
- Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek
- Bevezető
- Általános tudnivalók az iskolai és óvodai gyógytestnevelésről
- Bevezetés, probléma felvetés
- A gyógytestnevelés fogalma, célja feladatai
- A gyógytestnevelés rövid története
- Gyógytestnevelés az óvodában
- Gyógytestnevelés az iskolákban
- A gyermekek orvosi besorolásának szempontjai, kategóriák
- A gyógytestnevelés legjellemzőbb orvosi indikációi
- A gyógytestnevelés tanóra szabályai
- Kategóriaváltozás
- A gyógytestnevelés „Házirendje”
- Ortopédiai betegségek
- Ortopédiai vizsgálatok
- A nyak, a vállöv és a mellkas anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen területek elváltozásai és deformitásai
- A gerinc anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen terület elváltozásai és deformitásai
- A csípő és az alsó végtag anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen területek elváltozásai és deformitásai
- Irodalom
- Belgyógyászati betegségek
- Módszertani útmutató belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek gyógytestneveléséhez
- Szívbeteg tanulók gyógytestnevelésének szempontjai
- Magas vérnyomású (hypertóniás) tanulók gyógytestnevelésének feladatai
- Kóros kövérség (obesitas) esetén a gyógytestnevelés feladatai
- Gyógytestnevelés feladatai asztmás tanulók esetében
- Cukorbetegek gyógytestnevelése
- Epilepsziás tanulók gyógytestnevelése
- Javasolt gyakorlatok általános testtartásjavításra, testrészek, ill. izomcsoportok szerint
- A gyakorlatok alkalmazásának szempontjai
- A gerincívek kialakulását és mobilizálását szolgáló gyakorlatok
- Kisgyermekek számára ajánlott gyakorlatok a combizmok erejének fejlesztésére
- Combizmok erejét fejlesztő gyakorlatok felső tagozatos tanulóknak
- A combhajlítók nyújtását szolgáló gyakorlatok
- Nyak és vállizmok erejét fejlesztő gyakorlatok bármely korosztály számára
- Szabadgyakorlatok a mély hátizmok és a csípőfeszítők erejének fejlesztésére kisgyermekeknek
- Hasizmok erejének fejlesztésére szolgáló gyakorlatok alsó tagozatos tanulóknak
- A mellizmok foglalkoztatására szolgáló gyakorlatok
- A csípőízületet foglalkoztató gyakorlatok
- Játékos lábtorna gyakorlatok haladással, korosztálytól függetlenül
- Tartásjavító játékok
- A gyógytestnevelés-órai úszás jelentősége, helye, szerepe a mozgásszervi, belgyógyászati betegségek rehabilitációjában
- A gyógytestnevelés, az úszás foglalkozás és a rehabilitáció fogalmainak értelmezése
- A gyógytestnevelés-órai úszás foglalkozás törvényi háttere, tárgyi és személyi feltételei
- Az úszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani alapjai a gyógytestnevelés keretén belül
- A gyógytestnevelési úszásóra felépítése, edzésmódszerek, relaxációs lehetőségek
- A gyógytestnevelés-órai úszást segítő eszközök szerepe és helye
- Az úszás jelentősége a testi deformitások, elváltozások esetén
- Az úszás jelentősége a helytelen tartások és gerinc deformitások (lapos hát, kypholordosis, lordosis, kyphosis, scoliosis, spondylolysis, spondylolisthesis) esetén
- Speciális úszás gyakorlatok nyaki és mellkasi deformitások eseteiben (torticollis, pectus excavatum, pectus carinatum)
- Az úszás szerepe a gyermekkori csípőízületi deformitások eseteiben
- Vízben végezhető gyakorlatok és az úszás jelentősége lábdeformitások esetén
- A gyógytestnevelés-órai úszás alkalmazásának lehetőségei a belgyógyászati betegségek esetén
- A szívbeteg tanulók úszás foglalkozása. Vegetatív disztónia, hypertonia betegség és az úszás
- Az úszás szerepe az anorexia nervosa és bulimia kezelésében. A túlsúllyal küzdő, obesitasos tanulók speciális mozgásanyaga, vízi gyakorlatok
- Az asthma bronchiale és az úszás. Az asztmás tanulók terhelhetősége
- A gyógytestnevelés-órai úszás a gyakorlatban. Úszás óra megtekintése, megfigyelési szempontok szerinti elemzése. A differenciálás jelentősége és alkalmazásának módjai az úszás órán
- Felhasznált irodalom
A gyógytestnevelés „Házirendje”
A gyógytestnevelési órák házirendjéről a gyermek besorolását követő első személyes jelentkezéskor, valamint tanévkezdéskor részletes tájékoztatást adnak az óravezető tanárok. Fontos, hogy az első jelentkezésre a szülő mindig kísérje el gyermekét és vigye magával a besoroláshoz kapcsolható teljes orvosi dokumentációt (iskolaorvosi besorolás, szakorvosi ajánlás, korábbi – az elváltozással kapcsolatos orvosi leletek, Rtg, CT, MRI eredményt is ha van).
Készült az Új generációs sporttudományi képzés és tartalomfejlesztés, hazai és nemzetközi hálózatfejlesztés és társadalmasítás a Szegedi Tudományegyetemen c. pályázat támogatásával.
Pályázati azonosító: TÁMOP-4.1.2.E-15/1/Konv-2015-0002