Bevezetés, probléma felvetés
A múlt században zajló társadalmi változások szükségszerűen maguk után vonták az életmód megváltozását is. Az urbanizáció, a munkahelyek nagyobb száma miatt sokan költöztek vidékről nagy városokba. Az emberek zöme lakótelepeken, kis lakásokban zsúfolódott össze, ahol a mozgáslehetőség igencsak korlátozott.
A gyerekek második otthona az iskola, ahol naponta 6-8 órát iskolapadban töltenek. Mozgásuk itt sem megoldott, hisz tanulmányaik zömét elméleti ismeretek oktatása tölti ki, testmozgásukra, testi nevelésükre kevesebb idő áll rendelkezésre. Bár a mindennapos testneveléssel javult a helyzet, de nem oldódott meg. Idő van a mindennapos testmozgásra, csak a lehetőségek, a mozgástér nagysága nem változott meg jelentősen.
A gyerekek szabadidejük nagy részét is – többnyire - passzív tevékenységgel töltik. Filmeket néznek, TV. ill. számítógép előtt ülnek. Az elektronika rohamos fejlődésével az életmód is rohamosan változott, a testmozgás, a sport is háttérbe szorult.
Az iskolai testnevelés sajnos nem tudja ellensúlyozni a civilizációs ártalmakat. E feladat sem a szűk időbeli keretek, sem a létesítmény- és felszerelés hiánya, sem a magas osztálylétszám miatt nem tud megvalósulni.
Bizonyított tény az is, hogy a biológiai érés folyamata felgyorsult és a serdülőkorra jellemző változások az iskolapadban érik a tanulókat. A fokozott hossznövekedéssel nincs összhangban az izomzat fejlődése, emiatt a test „szétesik”, a gyerek hanyagtartású, tartásgyenge, ill. rossz tartású lesz.
Statisztikai adatok bizonyítják, hogy egyre több gyereknek van szüksége gyógytestnevelésre.
Sokat hallhatunk fiatalok esetében is a szív-és keringési rendszer betegségeiről, melynek kialakulásában szerepet játszik a rendszertelen, rendezetlen életmód, zaklatott élettempó, helytelen táplálkozás. Míg régebben szinte kizárólag a 40-50 évesek betegsége volt a szívinfarktus, magas vérnyomás, napjainkban előfordulásuk egyre fiatalabb korban figyelhető meg. A mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás is oka, hogy egyre nő a kórosan elhízott gyerekek száma, akiknek mozgása nehézkes, korlátozott. A gyógytestnevelés „létjogosultsága” tehát vitathatatlan.