A szívbeteg tanulók úszás foglalkozása. Vegetatív disztónia, hypertonia betegség és az úszás
Az úszás jótékony hatása a szív és keringési rendszer betegségeinek kezelésében jelentős. Legfontosabb alap-állóképesség fejlesztő hatása, melyet alacsony iramú, könnyed hosszú úszásokkal, feladatokkal érhetünk el. Az óra folyamán lehetőleg kerülendőek a préseléssel járó fokozott erőfeszítést igénylő gyakorlatok. Nem ajánlottak a fordított testhelyzetek és rendszeres mélyre merülések és légzésvisszatartások sem.
A feladatok végrehajtása ne okozzon oxigénadósságot. Fontos, hogy a gyakorlás és energiaszolgáltatás aerob körülmények között menjen végbe. Csak megfelelő úszás előképzettség elsajátítása után, a fokozatosság elvének nagyon alapos betartása mellett növelhetők a tanulók számára előírt penzumok. Lehetőleg a terjedelem növelésével terheljük a gyerekeket és ne az intenzitás fokozásával. A feladatok között aktív pihenésként játékokat, játékos feladat végrehajtásokat alkalmazzunk!
Az úszás órák fontos célja az alacsony intenzitás mellett végrehajtható technikajavítás. Az oktató törekedjen a tanulók helyes légzésének kialakítására, így megkönnyítve munkáját a technikai fejlesztés terén. Fontos, hogy a gyerekek megértsék mi is történik testükkel a vízben. Törekedjenek az egyensúlyi állapot kialakítására mind az úszásnemeket meghatározó helyes testhelyzetet illetően, mind saját testük és a víz, mint közeget illetően is. Ki kell alakítani bennük a víz adta könnyed érzést. Csak így van mód az úszás megszerettetésére. Kellemes hangulatú élményszerű órákkal az oktató elérheti és kialakíthatja a tanulók vizes közeghez való vonzalmát, mely akár egész életükön végig kíséri őket lehetőséget biztosítva egy tartalmas aktív élethez.
A gyógytestnevelésben résztvevő hypertóniás gyermekek panaszai idegrendszeri okára vezethetők vissza, illetve életkori sajátosságként is megjelenhetnek. Az alkalmazott úszás órák elsődleges célja ezen tanulók idegrendszeri oldása, nyugtatása. Ehhez biztosít a megszokottól eltérő nyugodtabb légkört az uszoda világa. A vízben végzett gyakorlatok okozta keringésfokozás által tágulnak az erek és csökken a perifériás ellenállás, így csökken a szív terhelése. Ez a hatás kiválóan alkalmassá teszi az úszást a gyermekkori hypertónia kezelésére. Fontos, hogy úszás közben a gyerekek törekedjenek az egyenletes sebességgel való haladásra. Helyesen kialakított légzéstechnikával ez könnyen kivitelezhető feladat.
Az úszómozgás mellett kiváló hatású a vízi gimnasztika, mely a víz könnyed ellenállását kihasználva fejti ki hatását a gyermek teljes szervezetére. Az ilyen jellegű gyakorlatok megtörik az úszás monotóniáját, változatos óramenetet biztosítanak megkönnyítve a tanár és a gyermekek munkáját. A feladatok végezhetők egyénileg (29. Kép) és párosan is (30. Kép). Ez további hangulatteremtő hatással akár mosolygóssá is varázsolhatja az óra légkörét.
29. kép | 30. kép |
Vegetatív dystonia esetén szintén fontos információ, hogy a gyógytestnevelés csoportban úszásra járó gyerekek nem szervi eredetű betegséggel rendelkeznek, de betegnek érzik magukat. Jellemzően a fizikai terheléseket rosszul bírják, fáradékonyak így nagyon nehéz őket bármilyen aktivitással járó tevékenységre rávenni. Az úszás ezért kiemelten fontos a terápiájukban. Az uszodai környezet adta változatosság kellő tanári odafigyeléssel együtt kimozdíthatja őket állapotukból és lassú fokozatos ráhatással, úszás gyakorlatokkal segíthetünk általános kondicionális állapotukon. Ez nemcsak az izmok és a keringés fejlesztését jelenti hanem pszichés felkészítést is, mely hozzájárulhat a tanulók lelki állapotának javulásához, segít a szorongásaik oldásában.
A végeztetett gyakorlatok közül nagy hangsúlyt kell fektetni a lazító, nyújtó, relaxáló gyakorlatokra. A tanulóknak el kell sajátítaniuk az ellazulás, lazítás képességét! Feszültek szorongóak, így izomzatuk is jellemzően feszes, görcsös, mozgásuk kötött.
Azonban találkozhatunk olyan gyermekek is akiknél a helyzet teljesen ellentétes képet mutat. Az ő esetükben túlzottan laza, labilis, gyenge petyhüdt izomzatot tapasztalhatunk. Náluk a lazítás, relaxálás mellett az izmok tónizálására is figyelni kell ritmusos feszítést-lazítást igénylő gyakorlatokkal.
Az úszás sajátossága, hogy az úszásnemek technikai végrehajtása megköveteli a feszítés-lazítás képességét. A gazdaságos úszás lehetővé teszi ennek kialakítását anélkül, hogy túlzott fáradtság lépne fel a tanulóknál. Ilyen gyakorlat pl. mikor a gyerekeknek a lehető leglassabban kell úszniuk úgy, hogy még éppen ne süllyedjenek. Szintén segíti a feszültségoldást a víz lágy, hullámzó mozgása. Játékos formában hullámverésekkel és lebegésekkel a tanulók átérezhetik a víz adta könnyed állapotot ez nagymértékben segíti szorongásaik oldását.
Alkalmazott feladatok között szerepeljen sok játék, melyek a kezdeti időszakban mellőzzék a versenyhelyzetek kialakulását. Óvni kell ezeket a gyerekeket az esetleges kudarcélményektől. Csak lassú fejlődéssel érhető el tartós eredmény, így sokszor a gyógytestnevelési folyamat években is mérhető hosszú időszakot jelent esetükben.