Fonetika és fonológiai ismeretek szerepe a beszéd- és nyelvi zavarok diagnosztikájában, terápiájában
- Fonetika és fonológiai ismeretek szerepe a beszéd- és nyelvi zavarok diagnosztikájában, terápiájában
- Bevezetés, célkitűzések
- 1. Nyelv és beszéd: avagy a nyelvészeti ismeretek szerepe a beszéd- és nyelvi zavarok diagnosztikájában és terápiájában
- 2. Bevezetés. A fonetika tárgya, meghatározása, történetének főbb szereplői. Beszédhang és fonéma.
- 3. A beszéd mint neurofiziológiai műveletsor, idegi bázis.
- 3.1. Az agyról
- 3.2. A lebenyek élettana
- 3.3. Agy és nyelv viszonyáról röviden (Ahlsen, 2006)
- 3.4. Elektrofiziológiai eljárások
- 3.5. Funkcionális képalkotó eljárások
- 3.6. Kettős út modell
- 3.7. A kisagy és nyelv kapcsolata
- 3.8. Patológiás előfordulás- szerzett nyelvi zavar
- Összefoglalás
- Kérdések, feladatok
- Irodalom
- 4. A beszéd képzése. Beszédszervek: tüdő, gége, toldalékcső szerepe a hangképzésben
- 5. A beszéd észlelése. A hallás folyamata. Beszéd és hallás.
- 6. A beszéd, mint akusztikai jelsorozat
- 7. A magyar beszédhangok állománya: magánhangzók és mássalhangzók
- 7.1. A hangzók univerzális mechanizmusa
- 7.2. A hangzók képzésének mechanizmusa (Gósy, 2004)
- 7.3. Artikulációs konfiguráció
- 7.4. Fonéma vagy sem?
- 7.5. Nemzetközi Fonetikai Ábécé
- 7.6. A beszédhangok osztályozása
- 7.7. A magánhangzók osztályozása
- 7.8. A mássalhangzók
- 7.9. Másodlagos artikuláció
- 7.10. Fonetikai átírásról röviden
- 7.11. Patológiás előfordulások
- Összefoglalás
- Kérdések, feladatok
- Irodalom
- 8. A koartikuláció
- 9. Szupraszegmentális jelenségek szerepe
- 9.1. Definíció
- 9.2. Dajkanyelvi sajátosságok
- 9.3. A szupraszegmentális hangszerkezet funkciója
- 9.4. Beszéddallam
- 9.5. Hangsúly
- 9.6. Hangerő
- 9.7. Tempó
- 9.8. Ritmus
- 9.9. Szünet
- 9.10. Hangszínezet
- 9.11. A szupraszegmentális elemek észlelése
- 9.12. Patológiás előfordulás
- Összefoglalás
- Kérdések, feladatok
- Irodalom
- 10. Az alkalmazott fonetikai kutatások jelentősége
- 11. Fonetika és fonológia
Kérdések, feladatok
Kérdések
Az alkalmazott fonetikai kutatások általában milyen relevanciája van egy logopédus számára?
Sorolja fel az alkalmazott fonetikai kutatási területeket! Válasszon ki egyet és elemezze azt!
Feladat
Próbáljon meg zárt illetve nyílt orrhangzós beszédet is produkálni! Mi a tapasztalata?