7. A magyar beszédhangok állománya: magánhangzók és mássalhangzók
Célok
Ebben a fejezetben elsősorban a magyar beszédhangok állománya kerül bemutatásra. Azonban itt az ismertetés nem állhat meg, szükséges, hogy a hallgató képessé váljon annak megítélésére, hogy - egy általánosabb, szélesebb körű bemutatásból kiindulva - mi jellemző, mi szűkíthető a magyar nyelvre. Így hát a képzési mozzanatok univerzális jellegéből indulva (tüdő, hangszalagok, üregrendszerek, nyelv, ajkak mozgásai), az egyes fonémák, azok realizációi a különböző nyelvek tükrében, a lehetséges képzési módok, helyek, fontos részét képezik a tananyagnak. Fontos, hiszen napjainkban, ahol az óvodákban, iskolákban már nem ritkaság a két- vagy többnyelvű gyermek - vagy itt a Dél-Alföldön gondoljunk csak a határon túliak ejtésváltozataira-, kell, hogy a beszédükkel, nyelvi rendszerükkel foglalkozó szakemberek ne csak a magyarra jellemző paramétereket ismerjék, hanem tudják a „standardtól” való eltérést az éppen adott eset tükrében értelmezni. A tananyag célja tehát, hogy világossá váljon, hogy pl. miért szükséges, hogy más elbírálás alá essen egy magyar kisgyermek és egy magyar-angol kétnyelvű gyermek interdentális szigmatizmusa (Kenesei, 2004).
Fontos
Tartalom
A hangzók képzésének általános, univerzális mechanizmusaiból indulva eljutunk az artikulációs konfiguráció fogalmáig. A fejezet következő része megmutatja, hogy nyelvek közötti összehasonlításban mit jelent az, ha egy adott konfiguráció az egyik nyelvben fonéma, a másikban viszont nem az. A Nemzetközi Fonetikai Társaság által kialakított osztályozás alapján jutunk el a hangzók osztályozásáig: előbb a magánhangzók, majd a mássalhangzók részletes jellemzése következik oly módon, hogy ismét előbb a szélesebb, lehetséges képzési módozatok, helyek, stb. bemutatására kerül sor, majd táblázatos formában csak a magyarra jellemző paraméterek. S végül a másodlagos artikulációs mechanizmusokkal zárul a fejezet.