Elméleti alapozás (Török Ervin)
Célok
Az első két lecke elsődleges célja kijelölni egy olyan értelmezői keretösszefüggést, amely segít eligazodni a „tömegkultúra” fogalmának történeti kialakulását és kortárs megítélésének ambivalenciáját illetően. Az elméleti alapozónak nem célja részletes elmélettörténeti magyarázatokat bemutatni, ehelyett a „tömegkultúra” 19. századi kialakulásának társadalom- és mentalitástörténeti összefüggéseire mutat rá, valamint arra, hogyan teremtődik meg annak a feltétele, hogy elbeszéléseket egy homogén és elvileg végtelen téridő összefüggésében értelmezzenek, és sajátos értelemben közösségképző erővel ruházzanak fel. A leckék célja, hogy különböző (irodalmi, vizuális) populáris alkotások történeti összefonódásaira, közös vonásaira mutasson rá. A leckék célja, az ismeretközlésen túl, a problémacentrikus, kritikai látásmód kialakítása, valamint az önálló kutatás elősegítése.
A szövegben felhasznált szakirodalom egyben kötelező szakirodalomként is funkcionál; abban az esetben, amikor egy szöveget a filológiai pontosság végett idézünk, nem tüntetjük fel a szakirodalmi listán. Az ellenőrző kérdések az egyes leckékben felhasznált szakirodalmi tételekben való értő tájékozódást igénylik.
1. lecke – A tömegkultúra fogalmai
A „tömegkultúra”, „populáris kultúra” értékelő és leíró fogalmai
A tömegkultúra kialakulásának feltételei
2. lecke – Elbeszélés és tömegkultúra
A modern társadalmi tér és az elbeszélések tere és ideje
Elbeszélés és montázs
Standardizáció és „mítosz”
3. lecke − Ellenőrző kérdések