3. lecke: Ellenőrző kérdések
1. Milyen érvvel támasztja alá Bényei Tamás azt az állítását, miszerint a populáris kultúra fogalma „reziduális” fogalom?
2. Sorolja fel azokat az előfeltevéseket, amelyek Bárány Tibor szerint szépirodalom és lektűr megkülönböztetésének logikai és ideológiai alapját képezik!
3. Tekinthető-e magaskultúra és populáris kultúra közötti különbségtétel tisztán fogalmi megkülönböztetésnek?
4. Milyen intézménytörténeti és médiatörténeti változások zajlottak le a XIX. században, amelyek előmozdították e megkülönböztetés kialakulását?
5. Hogyan definiálja Walter Benjamin „A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korában” című tanulmányában az aura fogalmát?
6. Benjamin értelmezése szerint mi vetett véget az auratikus műalkotás korának?
7. Sorolja fel, hogy Benjamin a sokszorosítás milyen technikáit vizsgálja?
8. Benjamin milyen lehetőségeket lát, hogyan fogja átalakítani a műalkotások befogadását a technikai sokszorosíthatóság?
9. Adorno és Horkheimer miként különbözteti meg egymástól a műalkotások stílusát és a tömegkulturális alkotások „stílusától”?
10. Szerintük mi jellemzi a tömegkulturális alkotásokban a „részletet”?
11. Pierre Bourdieu szerint mi képezi az autonóm művészeti mező kialakulásának a lehetőségfeltételét?
12. Az autonóm művészeti mező kialakulása hogyan mozdította elő magas- és populáris kultúra megkülönböztetését?