7.3. Százalékszámítás
A százalékszámítás sok gyerek számára okoz félelmeket. Ennek az lehet az oka, hogy a százalékszámítási feladatok megoldásához több, egymásra épülő előismeret készség szintű elsajátítására van szükség:
- törtfogalom (a tört, mint két szám hányadosa),
- törtek szorzásának készség szintű alkalmazása,
- az egyenes arányosság készség szintű alkalmazása (tizedes törtek szorzásával is),
- a törtrészszámítás következtetéses alkalmazása.
Az egymásra épülő, többlépéses felépítés hiányában sok tanár azt a kerülő utat választja, hogy képleteket tanít, és formalizmussal igyekszik pótolni a megértést. Ez csak addig célravezető, amíg a tanuló tudja, hogy éppen az adott órán melyik típust tanulják, akkor képes az annak megfelelő képletet használni. Mihelyt választania kell a megoldási módok között, vagy többlépéses feladatot kell megoldania, ez az eljárás csődöt mond. A százalékszámításban szereplő mennyiségek elnevezései: százalékalap, százalékláb, százalékérték, csak annyiban érdekesek, hogy tudjunk róluk beszélni, semmiképpen se használjuk képletek bevezetésére.
A fent említett előismeretek után a százalékszámítás tanításának lépései:
Példa: Az árleszállításkor a 4500 Ft-os póló árának a 60%-át kell fizetni. Mennyibe kerül a póló?
Megoldás: következtetéssel - táblázatot készítünk:
100 %
1% 4500 : 100 =
60 % 60 · 45 =
Tehát az árleszállításkor a póló 2700 Ft-ba kerül.
Másképp:
A póló árának 60 %-a a -szorosa, azaz 0,6 · 4500 =
Fontos, hogy a tanulók fokozatosan megismerjék a tizedes törttel szorzással való számolást is, hogy 7-8. osztályra már tudják ezt alkalmazni. Amikor olyan szöveges feladatokat oldanak meg, amelyek egyenletre vezetnek, már szükségük lesz ennek a módszernek az ismeretére.
4. Százalékláb kiszámítása. Megfelel a törtrész megadásának, azért nehéz, mert a tört egy újabb alakját kell felírni, és tisztázni kell, melyik mennyiség a 100%.
Példa: Hány százaléka a 20-nak a 15?
Megoldás:
Az a mennyiség a 100%, amelyiknek valahány százaléka a másik mennyiség.
1. Megoldás: A 100%-ból az 1%-ra következtetünk.
20 100%
1%
15 15 : = 75%.
2. Megoldás: A 20-ból az 1-re következtetünk.
20 100%
1 %
15 %
3. Megoldás: Törtrészt adunk meg.
20-nak a
A százalékszámítási feladatokat feltétlen kapcsoljuk a mindennapi életben előforduló változatos problémákhoz, gyakoroljuk a pénzügyi, gazdasági számításokat! A gyerekeknek tudniuk kell, hogy a a 20%-os áremelkedés, árcsökkenés után az eredeti ár hány százalékát kell fizetni. Az Áfa számítása komoly gondokat szokott okozni: a nettó ár 27%-kal növelt értéke a bruttó ár. Számolniuk kell kamatokat, stb. Különösen többlépéses feladatokban nehézséget szokott okozni annak megállapítása, hogy melyik mennyiség a 100%, így ennek tudatosítása az egyszerű feladatokban is nagyon fontos.
Az alábbi oldalon kétszeri százalékos változtatás hatása látható: