7.2. Az írásbeli kivonás
Az írásbeli kivonást az összeadáshoz hasonlóan pénzekkel szemléltetjük. Ehhez célszerű szöveges feladatot alkotni:
Katinak 387 Ft-ja volt, amiből vásárolt egy 154 Ft-os csokoládét. Mennyi pénze maradt?
A kisebbítendőt kirakjuk pénzekkel, majd a kivonandónak megfelelő összeget áthúzzuk.
Ezt könnyedén megtehetjük, ha a kisebbítendőben minden helyi értéken nagyobb számjegy áll, mint a kivonandó megfelelő helyi értékén.
7 egyesből elveszünk 4 egyest, marad 3 egyes.
8 tízesből elveszünk 5 tízest, marad 3 tízes.
3 százasból elveszünk 1 százast, marad 2 százas.
A következő tananyag a különbség változásai (ezzel itt nem foglalkozunk részletesen), azért lényeges, mert a tízes átlépéses kivonásnál alkalmaznunk kell.
Ezután következik a tízes átlépéses kivonás.
A tízes átlépés először az egyes helyi értéken, azután a csak a tízes helyi értéken fordul elő, végül mindkét helyi értéken is előfordulhat.
A műveletet célszerű szöveges feladattal bevezetni. Figyeljük meg, hogy míg az előző esetben a szöveg elvételre utalt, most a feladat szövege pótlásra utal, ezért van értelme a kisebbítendőnek és a kivonandónak megfelelő pénzösszegeket is kirakni.
Kati és Peti 834 Ft-ért vettek egy csokor virágot anyák napjára. Mennyit fizetett Peti, ha Kati 586 Ft-ot fizetett?
6 egyest nem tudunk 4 egyesre pótolni.
A kisebbítendőben növeljük az egyesek számát 10-zel (ezzel a különbség 10 egyessel nőtt)!
6 egyeshez, hogy 14 egyes legyen, kell 8 egyes.
Ahhoz, hogy a különbség ne változzon, a kivonandót is növelni kell 10e = 1 tízessel.
8+1=9 tízest nem tudunk 3 tízesre pótolni.
A kisebbítendőben növeljük a tízesek számát 10-zel (ezzel a különbség 10 tízessel nőtt)!
Ahhoz, hogy a különbség ne változzon, a kivonandót is növelni kell 10t = 1 százassal.
9 tízeshez, hogy 13 tízes legyen, kell 4 tízes.
5+1=6 százashoz, hogy 8 százas legyen, kell 2 százas.
Az írásbeli kivonást elmondhatjuk elvétellel (kivonással) vagy pótlással. Sok gyereknek a pótlásos szöveg könnyebben érthető.
Elméletileg a kivonást végezhetnénk úgy is, hogy a kisebbítendőben hiányzó tízest egy, a kisebbítendőben levő tízes felváltásával nyerjük. Ekkor a kisebbítendőben csökken 1-gyel a tízesek száma. Ennek a módszernek az a hátránya, hogy ha a kisebbítendőben 0 van, akkor több felbontásra lenne szükség egymás után, amit nehéz követni például a 2003 – 17 különbség írásbeli számolásakor. A kétféle módszer egyidejű tanítása pedig megzavarhatja a gyerekeket, végül egyik sem automatizálódik.