1.5. Matematikai kompetencia
Általában a kompetencia olyan felkészültség, amely alkalmassá tesz arra, hogy különböző helyzetekben hatékonyan cselekedjünk (Perrenoud, 1997).
A matematikai kompetencia három összetevője:
1. Matematikai tantárgyi ismeretek.
2. Matematika-specifikus készségek, képességek.
3. Motívumok, attitűdök.
A következőkben a matematikai kompetencia legfontosabb képesség,- és készség komponenseit foglaljuk össze(Fábián és mtsai 2004):
Készségek |
Gondolkodási képességek |
Kommunikációs képességek |
Tudásszerző képességek |
Tanulási képességek |
• számlálás • számolás • mennyiségi következtetés • becslés • mérés • mértékegységváltás • szöveges feladat megoldás
|
• rendszerezés • kombinativitás • deduktív következtetés • induktív következtetés • valószínűségi következtetés • érvelés • bizonyítás |
• reláció szókincs • szövegértés • szövegértelmezés • térlátás, térbeli viszonyok • ábrázolás • prezentáció |
• problémaérzékenység (kérdések) • probléma reprezentáció • eredetiség, kreativitás • probléma-megoldás • metakogníció |
• figyelem • rész-egész észlelés • emlékezet • feladattartás • feladatmegoldási sebesség |
A tanítási órák tervezése során a komplex matematikatanítási elvek mentén határozzuk meg az óra egyes részeinek célját tekintetbe véve a kompetenciafejlesztési feladatokat. A megfelelő tevékenységeknél célszerű alkalmazni a kooperatív munkaformát.