Skip navigation

1.5. Matematikai kompetencia

Általában a kompetencia olyan felkészültség, amely alkalmassá tesz arra, hogy különböző helyzetekben hatékonyan cselekedjünk (Perrenoud, 1997).

A matematikai kompetencia három összetevője:

       1. Matematikai tantárgyi ismeretek.

       2. Matematika-specifikus készségek, képességek.

       3. Motívumok, attitűdök.

A következőkben a matematikai kompetencia legfontosabb képesség,- és készség komponenseit foglaljuk össze(Fábián és mtsai 2004):

 

Készségek

Gondolkodási képességek

Kommunikációs képességek

Tudásszerző képességek

Tanulási képességek

• számlálás

• számolás

• mennyiségi következtetés

• becslés

• mérés

• mértékegységváltás

• szöveges feladat megoldás

 

• rendszerezés

• kombinativitás

• deduktív következtetés

• induktív következtetés

• valószínűségi következtetés

• érvelés

• bizonyítás

• reláció szókincs

• szövegértés

 • szövegértelmezés

• térlátás, térbeli viszonyok

• ábrázolás

• prezentáció

 • problémaérzékenység (kérdések)

• probléma reprezentáció

• eredetiség, kreativitás

• probléma-megoldás

• metakogníció

• figyelem

• rész-egész észlelés

• emlékezet

• feladattartás

• feladatmegoldási sebesség

 

A tanítási órák tervezése során a komplex matematikatanítási elvek mentén határozzuk meg az óra egyes részeinek célját tekintetbe véve a kompetenciafejlesztési feladatokat. A megfelelő tevékenységeknél célszerű alkalmazni a kooperatív munkaformát.