1.9.2. Változásmenedzsment stílusok, stratégiák és taktikák
A változások menedzselése többféle vezetési stílus, stratégia és taktika alkalmazásával történhet. A megfelelő módszer mindig az adott helyzettől függ.
Dunphy és Stace (Buchanan, Huczynski 1997) szerint a változások menedzselése során négyféle vezetési stílus alkalmazható, melyek a következők:
- Kollaboratív: nagymértékű dolgozói részvétel a legfontosabb döntésekben
- Konzultatív: korlátozott dolgozói részvétel a célkijelölésben (csak a dolgozó felelősségi területére vonatkozóan)
- Irányító: a vezetői hatalom alkalmazása a döntésekben
- Kikényszerítő: a változás kikényszerítése
A megfelelő vezetési stílus függ a változás tervezett mértékétől, a rendelkezésre álló időtől és a fő érintettek támogatásától függ. Ezt az alábbi ábra mutatja.
6. ábra: A változások és a változásmenedzselési módszerek mátrixa
változásmenedzsment stílus |
változás tervezett mértéke |
|||
kicsi |
közepes |
nagy |
teljes |
|
kollaboratív/konzultatív stílus |
1. részvételi evolúció |
2. karizmatikus transzformáció |
||
irányító/kikényszerítő stílus |
3. kikényszerített evolúció |
4. diktatórikus transzformáció |
Forrás: Buchanan, Huczynski (1997) alapján saját szerkesztés
1. Részvételi evolúció: akkor alkalmazandó, ha csak kisebb változtatásra van szükség, nincs idő-nyomás és a fő érintettek támogatják a változást
2. Karizmatikus transzformáció: akkor alkalmazandó, ha nagyobb változtatásra van szükség, sürget az idő, és a fő érintettek támogatják a változást
3. Kikényszerített evolúció: akkor alkalmazandó, ha kisebb változtatásra van szükség, nincs idő-nyomás, és a fő érintettek nem támogatják a változást
4. Diktatórikus transzformáció: akkor alkalmazandó, ha nagyobb változtatásra van szükség, sürget az idő és a fő érintettek nem támogatják a változást, de az szükséges a túléléshez
Kocsis (1994) négy változásmenedzsment stratégiát különböztet meg, ezek a következők:
- Változtatás hatalmi ráhatással
- Változtatás racionalitás alapján
- Változtatás normatívák alapján
- Változtatás megnyeréssel
A változtatás hatalmi ráhatással a beosztottak függőségére épít. A változás kezdeményezői kihasználják magasabb pozíciójukat és elrendelik a változtatásokat. Utasításokra épít, nem törődve az érintettek véleményével és reagálásával. gyakran kényszert is alkalmaz az ellenállókkal szemben. A változtatás racionalitás alapján meggyőző stratégia, a józan észre hat, érvekkel, indoklással, tények korrekt vagy szándékosan eltorzított bemutatásával igyekszik elfogadtatni a változás szükségességét, hasznosságát. Az emberek véleményét próbálja a kívánt irányba megváltoztatni. A változtatás normatívák alapján az emberek gondolkodásmódját, értékrendjét kívánja megváltoztatni, tehát a szervezeti kultúrában igyekszik változást előidézni. A változtatás megnyeréssel úgy történik, hogy az érintetteket előzetes ígéretekkel, kedvezményekkel (például kedvezőbb munkaidő) anyagi és egyéb erőforrások (például célprémium) juttatásával igyekszik rávenni arra, hogy támogassák a változást. (Belényesi 2014)
A Zaltman-Duncan-féle változásvezetési taktikák a következők:
Rásegítő taktika: Ennek során a változás kezdeményezői, vezetői felkarolják az érintettek önkéntes változási szándékát, és segítik annak véghezvitelét.
- Felvilágosító-oktató taktika: Azon a feltételezésen nyugszik, hogy az emberek racionális lények. A változások kapcsán ez azt jelenti, hogy ha józan ésszel belátják a változás szükségességét, akkor elkötelezetté válnak a változások iránt és önállóan végre is hajtják azokat.
- Manipulatív taktika: E taktika alkalmazása során a vezetők az érintettek változáshoz való érzelmi és tudati viszonyulásával igyekeznek manipulálni a változás kívánatosságának felnagyításával, míg a negatív aspektusokat igyekeznek háttérbe szorítani.
- Hatalmi taktika: Elsősorban a kényszerítés eszközét alkalmazza a kívánatos változások elérésére. (Belényesi 2014)
Hirschorn modellje szerint a változás menedzselése során a vezetőknek háromféle kampány-technikát kell alkalmazniuk:
- politikai kampány (támogató koalíció létrehozására)
- marketing kampány (változás „eladására”)
- katonai kampány (ellenállás leküzdésére) (Farkas 2004)