Skip navigation

1.1. A szervezeti változás és a változásmenedzsment definíciója

Szervezeti változásnak tekinthető minden olyan átalakulás, amelyik a szervezet lényeges jellemzőiben következik be. Ilyen szervezeti jellemző lehet a szervezet stratégiája, a szervezeti struktúra, az alkalmazott technológia vagy módszerek, a szervezetben tevékenykedő emberek vagy a szervezet ügyfelei, partnerei, illetve a szervezeti kultúra. (Kiniczki, Williams 2012) Ezek közül bármelyik változása, megváltoztatása önmagában is komoly átalakulást jelent, de egy alapvető jellemző változása általában maga után vonja más szervezeti jellemzők átalakulását is.

A változásmenedzsment[1] egyszerre értelmezhető menedzsment tevékenységként (ebben az értelemben jelenti a szervezeti változásra irányuló döntéseket és cselekvéseket), valamint tudáshalmazként (ebben az értelemben jelenti mindazokat a modelleket, módszereket, eszközöket, technikákat, szabályszerűségeket, melyek ismeretében a szervezeti változások sikeresen végrehajthatók). (Farkas 2004 alapján)



[1] Az angol„change” szó magyarra fordítása azért problematikus, mert egyszerre jelent változást és változtatást. Ennek megfelelően a hazai szakirodalomban és oktatásban a „változásmenedzsment” és a „változtatásmenedzsment” kifejezés egyaránt előfordul. Mi a változásmenedzsment kifejezést használjuk.