Skip navigation

8.1. Mi a foglalkozásterv?

A foglalkozásterv egy adott foglalkozásra való közvetlen felkészülés dokumentuma. Az előkészületek fontos fázisa a foglalkozásterv készítés, azaz a foglalkozás részletes megtervezése.  A gyermekek fejlettségi szintje, életkornak megfelelő társas kapcsolatai, kommunikációja, támogatási szükségletei és az együttműködés módjai behatárolják a pedagógus számára a motiváció formáit és a tevékenységek szintjét, szervezési formáit, a segítségnyújtás határait. Fontos, hogy a gyermek olyan sajátos öntevékenysége is megvalósuljon, ami többnyire a szabad akaratára épül, de irányított formában tudatosan azokra a területekre koncentráljunk, melyek a fejlődését biztosítják a kitűzött célok mentén. Érzékenyítő foglalkozások esetén elengedhetetlen, hogy legyen mód a saját élményű tevékenységek által felszínre hozott érzések, élmények közös megbeszélésére és feldolgozására is!

Video

Figyelje meg a rövid filmbejátszásban, hogy milyen korábbi élményeket hozott felszínre egy mozgásszervi fogyatékossággal kapcsolatos érzékenyítő foglalkozás és milyen módon számol be erről az óvodás kisgyermek!

A terv összetevői a foglalkozás célja, anyaga, időkerete és időarányai, valamint a feldolgozásra vonatkozó módszertani elképzelések és ehhez szükséges eszközök, tanulásszervezési formák. Ez a pedagógiai tevékenység a foglalkozás tudatos átgondolására irányul. Tartalmát és formáját a pedagógus tájékozottsága, gyakorlottsága, biztonságérzete és az adott csoport életkori sajátosságai valamint összetétele szabja meg. Befolyásolja a rendelkezésre álló infrastruktúra is. Fontos igény a foglalkozásterv iránt, hogy formailag rendezett, áttekinthető és így könnyen használható legyen. A foglalkozásterv a pedagógus számára a konkrét foglalkozás részletesen kidolgozott forgatókönyvét jelenti. Tartalmára a következő alfejezetekben teszünk ajánlásokat.