Skip navigation

1. fejezet: Bevezetés „A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban I.” című kurzusokhoz

Előszó

A korszerű szemléletű gyógypedagógus tevékenységi köre nem korlátozódhat a fogyatékos személyekkel kapcsolatos feladatok ellátására. Gyógypedagógusként fontos szerepet kell vállalnunk a társadalmi érzékenyítésben, aminek leghatékonyabb befogadó közege a legfiatalabb korosztály, azaz az óvodás és általános iskolás gyermekek köre. Számos kutatásban olvasható, hogy a gyermekek elfogadóbbá, toleránsabbá, segítőkészebbé válnak, ha már korai életkorban saját élményeket szereznek fogyatékos embertársaink lehetőségeiről és nehézségeikről.

A tananyagot választható tantárgyként elsősorban gyógypedagógus hallgatóknak ajánljuk, de hasznos segédanyag lehet óvodapedagógus, és tanító szakos hallgatóknak is. Felhívjuk a figyelmet azonban arra, hogy a tananyag szakszerű, hatékony tanításához feltétlen szükséges a fogyatékossági csoportok elmélyült ismerete, amit ez a tananyag nem biztosít. A fogyatékossági területek alapos ismerete tehát előfeltétele a kurzus teljesítésének.

A digitális tananyag célja, hogy segítse a gyógypedagógus-hallgatók felkészülését az érzékenyítés sikeres megvalósításában. A tananyag megismertet az érzékenyítés módszereivel, így a saját élményű gyakorlatok, a filmelemzés, a szimulációs játékok jellemzőivel, különös tekintettel a mese szemléletformáló hatásával. Útmutatást és szempontokat ad a foglalkozások szakszerű tervezéséhez. A két tananyagból álló tanegység összességében a társadalmi érzékenyítés két nagyobb területét öleli fel. A tananyag egésze tevékenység centrikusan épül fel. A tananyag első része (A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban I.) a téma elméleti hátterével ismerteti meg a hallgatót, nevezetesen a szimulációs gyakorlatok előnyeivel és hátrányaival, a mesének, mint módszernek a hatásával az óvodai, iskolai szemléletformálásban, a mese kiválasztásának szempontjaival, a népmese és a műmese felhasználhatóságának kérdéseivel. A fogyatékosság fogalmából kiindulva bemutatja a fogyatékossággal kapcsolatos helyes, méltányos és kerülendő kifejezéseket. Elméleti és gyakorlati ismereteket nyújt a hallgatók számára az érzékenyítő programok szervezéséhez, lebonyolításához. A fogyatékossággal kapcsolatos hazai és külföldi mesék, irodalmak egyedülálló gyűjteményét tárja a hallgatók elé, közreadva hallgatói alkotásokat is.

A konstruktív tudáselsajátítást érdekes feladatok biztosítják. Minden fejezet végén önellenőrző kérdések találhatók. Az utolsó fejezet tesztkérdései segítségével felkészülhetnek az írásbeli vizsgára.