12. A kurzus zárása. Teszt
Célkitűzés
A tananyag elkészítése során azt a célt tartottuk szem előtt, hogy a gyógypedagógus-hallgatók számára rendszerezett alapismereteket nyújtsunk társadalmi érzékenyítés témakörében, és hogy megszerzett elméleti ismereteik alkalmazásához megfelelő gyakorlati feladatokat biztosítsunk.
Tartalom
A tananyag fejezetei során foglalkoztunk társadalmi érzékenyítés fogalmával, a fogyatékosság elfogadására irányuló szemléletformálás módszereivel, a szimulációs gyakorlatok előnyeivel és hátrányaival, a mesének, mint módszernek a hatásával az óvodai, iskolai szemléletformálásban, a mese kiválasztásának szempontjaival, a népmese és a műmese felhasználhatóságának kérdéseivel. A fogyatékosság fogalmából kiindulva bemutatásra kerültek a fogyatékossággal kapcsolatos helyes, méltányos és kerülendő kifejezések. Elméleti és gyakorlati ismereteket szereztek a hallgatók az érzékenyítő programok szervezéséhez, lebonyolításához. A fogyatékossággal kapcsolatos hazai és külföldi mesék, irodalmak egyedülálló gyűjteményét tártuk a hallgatók elé, közreadtunk hallgatói alkotásokat is.
Válaszolja meg szóban/írásban a következő kérdéseket!
Végezzen önellenőrzést a megfelelő lecke alapján!
Nyitott kérdések:
A társadalmi érzékenyítés
- Miért értelmezhetjük tágabban az érzékenyítést, mint egyszerű információátadást?
- Hogyan jelenik meg a Fogyatékosságügyi Világjelentésben a társadalmi érzékenyítés kérdése?
- Milyen kapcsolatot lát a rehabilitáció új paradigmája és a társadalmi érzékenyítés folyamata között?
- Hogyan jelenhet meg a gyógypedagógus tevékenységében a társadalmi érzékenyítés?
A fogyatékosság elfogadására irányuló szemléletformálás módszertani alapjai
- Milyen összetevői vannak az attitűdnek? Milyen kapcsolatban állnak egymással?
- Mely tényezők mentén változik az elfogadás szempontjából leghatékonyabban az attitűd?
- Milyen kedvezőtlen környezeti hatásokat ismer, melyek negatív irányba befolyásolják a fogyatékos gyermekek beilleszkedését?
- Sorolja fel az érzékenyítés módszereit!
- Miért nem javasolt a szimulációt önálló érzékenyítő módszerként alkalmazni?
A mese pedagógiai vonatkozásai, lehetőségei az érzékenyítésben
- Mi a biblioterápia?
- Milyen beavatkozási szintjei vannak a fejlesztő biblioterápiának?
- Sorolja fel Hybertson kétféle könyvválasztási szempontjait!
- Milyen szempontsort ad Blaska a könyvválasztás megkönnyítéséhez?
- Milyen fázisokon mennek keresztül a gyerekek a mesehallgatás közben?
A mese módszere az óvodáskorú gyermekek társadalmi érzékenyítésében
- Határozza meg a mese fogalmát!
- Mutassa be az óvodás korosztály anyanyelvi sajátosságait a meseválasztás szempontjából!
- Mi a történethallgatási transz?
- Milyen javasolt didaktikai lépései vannak egy fogyatékosságot bemutató mese feldolgozásának egy óvodás csoportban?
Foglalkozás tervezése, összeállítása irodalmi alkotás alapján
- Sorolja fel a foglalkozásterv elkészítésének szempontjait!
- Melyek a foglalkozásterv készítésének főbb tartalmi elemei?
- Milyen tényezők befolyásolják egy érzékenyítő foglalkozás tervezetének összeállítását?
Hogyan készítsünk forgatókönyvet óvodai vagy iskolai érzékenyítő eseményhez?
- Milyen legyen egy érzékenyítő esemény címe?
- Mit tartalmazzon egy érzékenyítő esemény forgatókönyve?
- Melyek a programterv elkészítésének szempontjai?
- Mire kell figyelni, ha a rendezvényen fogyatékos személyek is részt vesznek?
Az érzékenyítés egyik kiinduló pontja: a fogyatékosság fogalmának korszerű értelmezése
- Gyógypedagógiai szempontból hogy határozná meg a fogyatékosság fogalmát?
- Milyen fogyatékossági modelleket ismer?
- Melyik modell miként vélekedik a fogyatékosságról és miként viszonyul a fogyatékos emberhez?
Méltányos kifejezések a fogyatékosság témakörében
- Miért fontos, hogy a kisgyermekkorban foglalkozzunk a fogyatékossággal kapcsolatos kifejezésekkel?
- Milyen jellemző hibák fordulnak elő a köznyelvben a fogyatékos személyekkel és a velük kapcsolatos tevékenységek kommunikációjában?
Érzékenyítő foglalkozás tervezése, összeállítása irodalmi alkotás alapján
- Sorolja fel a foglalkozásterv elkészítésének szempontjait!
- Melyek a foglalkozásterv készítésének főbb tartalmi elemei?
- Milyen tényezők befolyásolják egy érzékenyítő foglalkozás tervezetének összeállítását?
Hogyan készítsünk forgatókönyvet óvodai vagy iskolai érzékenyítő eseményhez?
- Milyen legyen egy érzékenyítő esemény címe?
- Mit tartalmazzon egy érzékenyítő esemény forgatókönyve?
- Melyek a programterv elkészítésének szempontjai?
- Mire kell figyelni, ha a rendezvényen fogyatékos személyek is részt vesznek?
1. Feleletválasztós teszt
Melyik a kakukktojás? Melyik nem a biblioterápia alkalmazási területe Bartos Éva rendszerében?
pszichiátriai biblioterápia
intézményen belüli biblioterápia
klinikai biblioterápia
fejlesztő biblioterápia
2. Igaz-hamis állítás
Igaz-e az állítás?
A biblioterápia a fogyatékosság a társadalmi érzékenyítésben hatékonyan alkalmazható módszer.
3. Feleletválasztós teszt
Melyik a kakukktojás?
érzelmek
szemlélet
empátia
cselekedetek
4. Szókitöltős teszt
Egészítse ki a mondatot a megfelelő személynévvel!
__________ két modellje közül az egyik a fogyatékosságról írott tájékoztató kiadványok értékelését szolgálja, míg a másik reális, családi történetek értékelésére szolgál.
5. Feleletválasztós teszt (több válasz is lehetséges)
Milyen jellemző elemei vannak a történethallgatási transznak?
intenzív figyelem
fegyelem
mentális aktivitás
koncentrált éberség
6. Szókitöltős teszt
Egészítse ki a mondatot a megfelelő szóval!
A fogyatékosság szimulálása során megtapasztalt negatív élmények, a fogyatékosság individuális és _______ modelljeit erősítik.
7. Feleletválasztós teszt
Melyik nem a mesehallgatás közbeni történetbe vonódás fázisa?
kirekesztődés
azonosulás
bevonódás
betekintés
8. Igaz-hamis állítás
Igaz-e az állítás?
A fogyatékosság elfogadásának elősegítése érdekében feldolgozásra ajánlott mesék elsősorban a népmesék.
9. Feleletválasztás
Melyik fogyatékossági modellre jellemzője, hogy hangsúlyt kap a társadalom viszonyulása a fogyatékos emberhez, a környezet segítőkészsége, akadálymentessége, a diszkriminációmentesség, az esélyek biztosítása, az érintett személy és környezete kölcsönhatása, együttműködése, a személy felelőssége, motiváltsága helyzetének jobbításában?
medikális modell
morális modell
szociális modell
képzési modell
emberi jogi modell
10. Szókitöltős
A fogyatékosság a ________________ fő fogalma.
11. Feleletválasztás
Melyik kifejezést alkalmazná?
értelmi fogyatékkal élő ember
értelmi fogyatékos
szellemileg fogyatékos ember
szellemileg elmaradott
értelmi fogyatékos ember
12. Igaz-hamis
A vizuális támogatás a látásfogyatékos emberek számára alkalmazott módszer.
13. Feleletválasztás
A NAT melyik műveltségi területéhez illeszkedik leginkább a fogyatékos emberek iránti érzékenyítés?
Magyar nyelv és irodalom
Idegen nyelvek
Matematika
Ember és társadalom
Ember és természet
Földünk – környezetünk
Művészetek
Informatika
Életvitel és gyakorlat
Testnevelés és sport
14. Igaz-hamis
Egy esemény disszeminációja az esemény eredményeinek terjesztése azért, hogy a ráfordított munka megtérülhessen.
15. Szókitöltős
A tolerancia könyvek a _________ Könyvkiadó gondozásában jelentek meg.
16. Igaz-hamis
A mesére épülő óvodai érzékenyítő foglalkozás elsődleges célja a fogyatékosságból eredő hátrányok és akadályok megtapasztalása.