Hézsőné Böröcz Andrea, Hocza Ágnes, Katona Zsolt Szablics Péter: Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek
- Gyógytestnevelés óvodapedagógusoknak, tanítóknak, testnevelőknek
 - Bevezető
 - Általános tudnivalók az iskolai és óvodai gyógytestnevelésről
   
- Bevezetés, probléma felvetés
 - A gyógytestnevelés fogalma, célja feladatai
 - A gyógytestnevelés rövid története
 - Gyógytestnevelés az óvodában
 - Gyógytestnevelés az iskolákban
 - A gyermekek orvosi besorolásának szempontjai, kategóriák
 - A gyógytestnevelés legjellemzőbb orvosi indikációi
 - A gyógytestnevelés tanóra szabályai
 - Kategóriaváltozás
 - A gyógytestnevelés „Házirendje”
 
 - Ortopédiai betegségek
   
- Ortopédiai vizsgálatok
 - A nyak, a vállöv és a mellkas anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen területek elváltozásai és deformitásai
 - A gerinc anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen terület elváltozásai és deformitásai
 - A csípő és az alsó végtag anatómiai és élettani áttekintése, valamint ezen területek elváltozásai és deformitásai
 - Irodalom
 
 - Belgyógyászati betegségek
 - Módszertani útmutató belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek gyógytestneveléséhez
   
- Szívbeteg tanulók gyógytestnevelésének szempontjai
 - Magas vérnyomású (hypertóniás) tanulók gyógytestnevelésének feladatai
 - Kóros kövérség (obesitas) esetén a gyógytestnevelés feladatai
 - Gyógytestnevelés feladatai asztmás tanulók esetében
 - Cukorbetegek gyógytestnevelése
 - Epilepsziás tanulók gyógytestnevelése
 
 - Javasolt gyakorlatok általános testtartásjavításra, testrészek, ill. izomcsoportok szerint
   
- A gyakorlatok alkalmazásának szempontjai
 - A gerincívek kialakulását és mobilizálását szolgáló gyakorlatok
 - Kisgyermekek számára ajánlott gyakorlatok a combizmok erejének fejlesztésére
 - Combizmok erejét fejlesztő gyakorlatok felső tagozatos tanulóknak
 - A combhajlítók nyújtását szolgáló gyakorlatok
 - Nyak és vállizmok erejét fejlesztő gyakorlatok bármely korosztály számára
 - Szabadgyakorlatok a mély hátizmok és a csípőfeszítők erejének fejlesztésére kisgyermekeknek
 - Hasizmok erejének fejlesztésére szolgáló gyakorlatok alsó tagozatos tanulóknak
 - A mellizmok foglalkoztatására szolgáló gyakorlatok
 - A csípőízületet foglalkoztató gyakorlatok
 - Játékos lábtorna gyakorlatok haladással, korosztálytól függetlenül
 
 - Tartásjavító játékok
 - A gyógytestnevelés-órai úszás jelentősége, helye, szerepe a mozgásszervi, belgyógyászati betegségek rehabilitációjában
   
- A gyógytestnevelés, az úszás foglalkozás és a rehabilitáció fogalmainak értelmezése
 - A gyógytestnevelés-órai úszás foglalkozás törvényi háttere, tárgyi és személyi feltételei
 - Az úszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani alapjai a gyógytestnevelés keretén belül
 - A gyógytestnevelési úszásóra felépítése, edzésmódszerek, relaxációs lehetőségek
 - A gyógytestnevelés-órai úszást segítő eszközök szerepe és helye
 - Az úszás jelentősége a testi deformitások, elváltozások esetén
      
- Az úszás jelentősége a helytelen tartások és gerinc deformitások (lapos hát, kypholordosis, lordosis, kyphosis, scoliosis, spondylolysis, spondylolisthesis) esetén
 - Speciális úszás gyakorlatok nyaki és mellkasi deformitások eseteiben (torticollis, pectus excavatum, pectus carinatum)
 - Az úszás szerepe a gyermekkori csípőízületi deformitások eseteiben
 - Vízben végezhető gyakorlatok és az úszás jelentősége lábdeformitások esetén
 - A gyógytestnevelés-órai úszás alkalmazásának lehetőségei a belgyógyászati betegségek esetén
         
- A szívbeteg tanulók úszás foglalkozása. Vegetatív disztónia, hypertonia betegség és az úszás
 - Az úszás szerepe az anorexia nervosa és bulimia kezelésében. A túlsúllyal küzdő, obesitasos tanulók speciális mozgásanyaga, vízi gyakorlatok
 - Az asthma bronchiale és az úszás. Az asztmás tanulók terhelhetősége
 
 
 - A gyógytestnevelés-órai úszás a gyakorlatban. Úszás óra megtekintése, megfigyelési szempontok szerinti elemzése. A differenciálás jelentősége és alkalmazásának módjai az úszás órán
 - Felhasznált irodalom
 
 
Magas vérnyomású (hypertóniás) tanulók gyógytestnevelésének feladatai
- mély légzési gyakorlatok – fokozzák a vénás visszaáramlást a szívbe, ezzel csökken a perifériás ellenállás, könnyebbé válik a szív munkája.
 - lassú, nyugodt légzési gyakorlatok –általuk reflektórikusan áthangolódik a vegetatív és a központi idegrendszer munkája.
 - relaxációs gyakorlatok – feladatuk a külvilág és a belső zavaró, káros kikapcsolása.
 
Készült az Új generációs sporttudományi képzés és tartalomfejlesztés, hazai és nemzetközi hálózatfejlesztés és társadalmasítás a Szegedi Tudományegyetemen c. pályázat támogatásával.
Pályázati azonosító: TÁMOP-4.1.2.E-15/1/Konv-2015-0002