- Állatasszisztált foglalkozások
- Bevezető
- 1. A kutyával asszisztált terápia és a lovasterápia helye egy inkluzív pedagógiai rendszerben (Hevesi Tímea Mária)
- 2. Az értékteremtő lovasterápia (Hevesi Tímea Mária)
- 2.1. A lovasterápia értékformáló és értékközvetítő szerepe
- 2.1.1. Életminőség fokozása szenzoros tréning által
- 2.1.1.1. Cselekvéses, tapasztaló tanulás
- 2.1.1.2. Tudásbővítés, fogalomtanulás
- 2.1.1.3. Problémamegoldás, felfedező tanulás
- 2.1.1.4. Folyamatfelismerés, fejlődés-tanulás
- 2.1.1.5. Gyakorlás, automatizáló tanulás
- 2.1.1.6. Tanulásszervezés, stratégia-tanulás
- 2.1.1.7. Értékátadás, identitás-tanulás
- 2.1.1.8. Kreatív önkifejezés, alkotó tanulás
- 2.1.1.9. Interperszonális kapcsolat-tanulás
- 2.1.2. Közösség
- 2.1.3. Egész-ség
- 2.1.4. Kultúra
- 2.1.5. Transzcendentalitás
- 2.1.1. Életminőség fokozása szenzoros tréning által
- 2.2. A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna foglalkozások feltételei és játéktára
- 2.3. Összefoglalás
- 2.1. A lovasterápia értékformáló és értékközvetítő szerepe
- 3. Állatasszisztált terápia:miért éppen a kutya? (Topál József)
- 3.1. A kutya eredete, háziasítása
- 3.2. A kutya viselkedésének és társas készségeinek „emberi” sajátosságai
- 3.2.1. Szociális vonzódás és kötődés
- 3.2.2. Problémamegoldó képességek és együttműködés az emberrel
- 3.2.3.Érzelmi-élettaniszinkronizáció
- 3.2.4. Szociális tanulás
- 3.2.5. Rítusok és szabálykövetés
- 3.2.6. Kommunikációs képességek – az emberi viselkedés „olvasása”
- 3.2.7. Tanítási helyzetek felismerése
- 3.2.8. Összefoglalás
- 3.3 A kutya mint az állatasszisztált terápia ideális szereplője
- 4. A segítő kutyák kiképzésével, vizsgáztatásával és alkalmazhatóságával kapcsolatos szabályzás (Köböl Erika)
- 4.1. A 27/2009.(XII.3) SZMM rendelet - áttekintés
- 4.2. A szervezetekkel és segítőkutyákkal kapcsolatos adatok
- 4.3. A segítőkutyák és vizsgáztatásuk szabályai
- 4.4. Betekintés a segítőkutyák képzésébe és munkájába
- 4.5. A terápiás kutyák vizsgafeladatai és azok összefüggései a gyakorlati munkával
- 4.6. Összefoglalás
- 5. A team (Köböl Erika)
- 6. Alkalmazási lehetőségek (Köböl Erika és Topál József)
- 6.1. Intézménytípusok
- 6.2. Célcsoportok és korosztályok
- 6.3. Munkaformák
- 6.4. Fejlesztési területek, lehetőségek
- 6.4.1. Ismeretek elsajátítása
- 6.4.2. Kompetenciák, képességek, készségek fejlesztése
- 6.4.2.1. A motoros képességek fejlesztése
- 1. Videó: Mókusok, ki a házból!
- 2. Videó: (Fú)Jó verseny
- 3. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, motoros képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 5. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 6. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 7. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, motoros képességek fejlesztése
- 8. Videó: Autista tanulók, szakiskola, motoros képességek fejlesztése
- 9. Videó: Autista tanulók, szakiskola, motoros képességek fejlesztése
- 10. Videó: Labdacica. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 11. Videó: Akadálypálya. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 12. Videó: Rókafogó. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 13. Videó: Akadálypálya. Motoros képességek fejlesztése
- 14. Videó. Kincskereső. Motoros képességek fejlesztése
- 15. Videó: Mókusok, ki a házból! Óvodás gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 16. Videó: Óvodás gyermekek, motoros képességek fejlesztése
- 17. Videó: Motoros képességek fejlesztése
- 6.4.2.2. A kognitív képességek fejlesztése
- 1. Videó: Memóriajáték. Tanulásban akadályozott gyermekek, kognitív képességek fejlesztése
- 2. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, kognitív képességek fejlesztése
- 3. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, kognitív képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, kognitív képességek fejlesztése
- 5. Videó: Autista tanulók, szakiskola, kognitív képességek fejlesztése
- 6. Videó: Labdamemória. Tipikus fejlődésmenetű gyermekek, kognitív képességek fejlesztése
- 7. Videó: Óvoda, kognitív képességek fejlesztése
- 6.4.2.3. Az orientációs képességek fejlesztése
- 1. Videó: Bátorságpróba. Tanulásban akadályozott gyermekek, orientációs képességek fejlesztése
- 2. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, orientációs képességek fejlesztése
- 3. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, orientációs képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, orientációs képességek fejlesztése
- 5. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, orientációs képességek fejlesztése
- 6. Videó: Autista tanulók, szakiskola, orientációs képességek fejlesztése
- 7. Videó: Hangerdő. Tipikus fejlődésmenetű gyerekek, orientációs képességek fejlesztése
- 8. Videó: Óvoda, orientációs képességek fejlesztése
- 6.4.2.4. A kreatív képességek fejlesztése
- 6.4.2.5. Szociális és kommunikációs képességek fejlesztése
- 1. Videó:Titkos vár. Tanulásban akadályozott gyermekek, kommunikációs és szociális képességek fejlesztése
- 2. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, kommunikációs képességek fejlesztése
- 3. Videó: Halmozottan sérült gyermek egyéni fejlesztése, szociális képességek fejlesztése
- 4. Videó: Autista tanulók, alsó tagozat, kommunikációs képességek fejlesztése
- 6. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, kommunikációs képességek fejlesztése
- 7. Videó: Autista tanulók, felső tagozat, szociális képességek fejlesztése
- 8. Videó: Autista tanulók, szakiskola, kommunikációs képességek fejlesztése
- 9. Videó: Autista tanulók, szakiskola tagozat, szociális képességek fejlesztése
- 10. Videó: Óvoda, kommunikációs képességek fejlesztése
- 11. Videó: Óvoda, szociális képességek fejlesztése
- 6.4.2.1. A motoros képességek fejlesztése
- 6.5. Motiváció
- 6.6. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés
- 6.7. Összefoglalás
- 7. Előkészítő- és utómunkák (Köböl Erika)
- 8. Feladatok, foglalkozások tervezése (Köböl Erika)
- 9. Az állatasszisztált foglalkozások speciális alkalmazásai - egyéb lehetőségek (Köböl Erika)
- 9.1. Felelős állattartás – óvodai és iskolai programok
- 9.2. Múzeumpedagógiai foglalkozások terápiás kutyák közreműködésével
- 9.3. Idegen nyelv oktatása terápiás kutyákkal
- 9.4. Érzékenyítő programok
- 9.5. Kutyákkal és mesével az integrációért
- 9.6. Állatasszisztált foglalkozások az integráció támogatása érdekében
- 9.7. Összefoglalás
- Összegzés
- További ajánlott olvasmányok
- A záróvizsga feladatai
- Köszönetnyilvánítás
Állatasszisztált foglalkozások
Definíció
Állatasszisztált foglalkozások
Az állatok célzott és tudatos bevonása a gyógyítás, az oktatás-nevelés, a fejlesztés, az életminőség javításának folyamatába az állatasszisztált foglalkozások keretrendszerében valósul meg.
Állat, vagyis nemcsak kutya, hanem ló, delfin, macska, nyúl és egyéb állatfajok is szerepelnek a bevonható állatok körében. A választás során fontos szem előtt tartanunk, hogy minden állatfajnak sajátos szerepe van, fajtól függően pedig sajátos hatást gyakorolnak ránk. Természetes, hogy másként hat ránk egy színes halakkal teli akvárium látványa és más hatást vált ki egy simogatható nyúl, másként hat egy engedelmes kutya, illetve a méreteinkhez képest hatalmas, félelmet vagy éppen csodálatot kiváltó ló. Az állatokat erre a célra alkalmazó szakemberek dolga, hogy a legjobb feladatot, a leghatékonyabban végezhető helyet, munkát megtalálja számukra az adott klienssel elérendő célok megvalósításának rendszerében.
Tananyagunk a kutya, valamint a ló ilyen célú alkalmazását helyezi a fókuszba, melynek oka egyrészt a két állatfaj terápiás alkalmazásának egyre népszerűbb mivoltán túl ezen foglalkozások megvalósításának realitása a hazai körülmények között.
Asszisztált, vagyis az állat alanya, segítője, „eszköze”, motiválója a foglalkozásoknak. Az állat által végzett tevékenység, a részvételük módja a foglalkozásokon igen sokrétű. Olykor csak passzív résztvevő, majd a jól elvégzett feladat után „jutalom”-ként alkalmazzuk. Más esetben a kliens vele végzi el a feladatot, vagyis az állat lehet aktív, együttműködő partnere, „játszótársa” a kliensnek.
Foglalkozások kifejezés pedig a megvalósítható programok sokrétűségét, változatosságát jelzi. (Fine, 2000., Köböl és Topál, 2012)