4.5.1. Temperamentum vizsgálat
3.1-3. és 3.11. vizsgafeladatok
(Lásd:4.3. fejezet, 4.2. táblázat. A segítőkutyák vizsgafeladatai Terápiás kutyák vizsgafeladatai)
Vezethetőség, idegen emberrel és idegen kutyával való találkozáskor mutatott reakció vizsgálata
Viselkedés vizsgálata, hogyha szokatlan viselkedésű emberek közelítik meg a párost és teremtenek velük kapcsolatot
Viselkedés vizsgálata, csoportban
Emberi viselkedés barátságosságot illetve fenyegetést jelző kulcsingereire adott reakció vizsgálata
Példa: Az intézményekben párosok részben szervezett körülmények között (az adott célcsoporttal vagy rendezvények alkalmával), részben spontán módon (például az intézményben való közlekedés során) találkoznak a kliensekkel, az ott dolgozó szakemberekkel vagy látogatókkal, akik általában szívesen teremtenek a kutyával kapcsolatot, de sem a kutyával kapcsolatos viszonyuk, sem reakciójuk előre meg nem jósolható. A kliensek sérülésük, állapotuk miatt olykor szokatlan, a kutya számára akár fenyegető módon is viselkedhetnek.
A kutyával szembeni elvárás, hogy ezekben a helyzetekben nyugodtan, barátságosan viselkedjen, ne kösse le a gazdájának teljes figyelmét.
3.4-5. vizsgafeladat
A kutya engedelmességének, kontrollálhatóságának vizsgálata
Példa: Az alapengedelmességi feladatok (ültetés, fektetés, helyben maradás) a foglalkozások elengedhetetlen alapfeladatának számít. Olyan alaptudásnak tekintjük, mely tulajdonképpen minden kutya számára fontos lenne. A terápiás kutyák esetén a hatékony munkavégzéshez mindenképpen szükséges a kutya ezen tudása, melyre például az intézményben való kulturált közlekedés és a feladatok során (lásd a továbbiakban a feladatokat) is szüksége van.
3.6. vizsgafeladat
Apportkészség, játék közbeni együttműködési készség és kontrollálhatóság tesztelése, az őrző-védő kiképzéshez kapcsolódó agresszív késztetések meglétének kizárása.
Példa: A foglalkozások során gyakori, kedvelt játék a kutyával való labdázás.. Ez szórakoztató lehet az ügyesebb gyerekeknek is, de a labda tudatos megfogása és elengedése például a súlyosan és halmozottan sérült személyeknek komoly kihívást is jelenthet. Sok feladatba beépíthető feladatelemként vagy jutalomként. Félénk, a kutyával nehezebben kapcsolatot teremtő személy esetén a labdázás ideális „jégtörő” feladat lehet, hisz nem feltétlenül igényel közvetlen testkontaktust a klienssel (a felvezető lesz az, aki ebben az esetben elveszi a labdát), de bizonyítja a kutya megbízhatóságát és lelkesedését a közös feladat iránt. Ennek azonban alapfeltétele, hogy a kutya együttműködő, megbízható és kontrollálható partner legyen.
A kutyától elvárás, hogy az apporttárgyat kérésre visszahozza és átadja, illetve ha a kliens véletlenül a szájába nyúl, akkor se fogjon rá a kezére.
A kutya számára nehezebb feladathelyzet - ahol szintén motiváltan, hatékonyan ugyanakkor teljesen biztonságosan kell dolgoznia – a gyerekek által nagyon kedvelt Rókafogó című játék (4.5.1.1. videó), amely akár már óvodás korosztályú gyermekekkel is játszható.
4.5.1.1. videó. Rókafogó (Tanulásban akadályozott gyermekek, motoros képességek fejlesztése, csoportvezető-felvezető: Köböl Erika, Náday Erika, terápiás kutyák: Alba és Bajszos, SZT Bárczi Gusztáv EGYMI, Szeged)
3.7. vizsgafeladat
Idegen zsúfolt helyre való belépéskor mutatott viselkedés vizsgálata, kerekesszékkel közlekedő emberrel szembeni reakció
Példa: A munka közben viselt hám, a foglalkozások esetleg zsúfolt helyszíne, az idegenekkel, kerekesszékes személyekkel való találkozás hétköznapi helyzetnek számítanak a terápiás kutyáknak. A foglalkozások során a kliensek a kutya azon testrészeit is megfogják, megérintik (szem, fül, száj, lágyék), amely a kutya számára kellemetlen lehet.
3.8-9. és 3.12. vizsgafeladatok
Táplálékkal kapcsolatos kontroll szociális interakcióban, váratlan ingerek tűrése, zajérzékenység vizsgálata
Póráz nélküli kontrollálhatóság, élelemmegtagadás
Emberrel szembeni agresszív késztetések vizsgálata táplálék - kompetíciós helyzetben
Példa: Az intézményekben járva a terápiás kutyák bármikor találkozhatnak ezekkel az ingerekkel.
A munka során érhetik a kutyát számára váratlan, esetleg kellemetlen ingerek. Egy mozgássérült kliens simogatása, a játék közben a gyerekek felszabadult kiabálása vagy az eszközök hangja erőteljes ingert is jelenthet a kutya számára. Ugyanakkor fontos a kutya szempontjából, hogy ezeket ne érezze kellemetlenek vagy ijesztőnek.
Természetesen a foglalkozásokon a kliensek nem étkeznek, de a kutya az intézményekben találkozhat ebédet szállító munkatárssal, ennivalót vivő gyermekkel, találhat a földön élelmet. Ugyanakkor fontos, hogy feladathelyzetben elfogadja a kliensektől is a jutalomfalatot. Látható, hogy mind az intézmény rendje, mind a kutya biztonsága (élelem megtagadás), mind a zökkenőmentes és biztonságos feladatvégzés (élelem elfogadása és finom elvétele) érdekében fontos, hogy a kutya ezt a feladatot a gyakorlat során is sikeresen teljesítse. Kiemelten fontos a biztonság miatt, hogy sem a táplálék, sem apporttárgy ne váltson ki agresszív viselkedést a kutyából.
3.10. vizsgafeladat
Idegen helyen gazdától való szeparáció hatása a viselkedésre.
Bár a gazda a terápiás intézményben általában nem hagyja magára a kutyát, de természetesen vannak olyan helyzetek, amikor ez rövid időre elkerülhetetlen. A gazda feladata, hogy ilyenkor biztonságos, erre alkalmas helyiségében helyezze el a kutyát. A kutya biztonságérzete, nyugalma miatt szükséges, hogy ezt a szeparációs helyzetet ne élje meg stresszként.