4.5.2. Valós terápiás helyzet
A második részvizsga során egy valós terápiás helyzetbe kell beépíteni az alábbi elemeket.
A feladatok mellett példaként megjelölünk egy-egy, a tananyagban szereplő játékleírást vagy videót.
1.A kutya és a felvezető köszöntése jutalomfalat kutyának adásával (4.5.2.1. ábra).
Példa: a foglalkozások keretét alkotó köszönés és elköszönés.
4.5.2.1. ábra. Köszönés jutalomfalat adásával. (Forrás: Csányi Dorottya Katalin)
2.A kutya körbeülése/állása/fekvése, különböző testrészeinek érintése, simogatása, ölelése.
Példa: „Festés” (4.5.2.1. videó)
4.5.2.1. videó. „Festés” Autista tanulók, felső tagozat, kreatív képességek fejlesztése, csoportvezető-felvezető: Pető Mihályné Donát Dóra, terápiás kutya: Bíbor, intézet: Kecskeméti Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Szociális Intézmény, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Autizmus Centrum, Kecskemét (Továbbiakban Autizmus Centrum, Kecskemét)
3.Mozgás és zaj a kutya körül.
Példa: Mókusok, ki a házból! (6.4.2.1. videó)
4.Ügyességi feladat (minimum 2), amely lehet
a) apportírozás bármilyen tárggyal
b) akadályugrás
c) kúszás
d) padon/pallón végigmenés
e) „trükk”
f) ugatás vezényszóra
g) egyéb ügyességi feladat)
és
5.A kutya vezetése az alany által pórázon irány- és tempóváltásokkal (4.5.2.2. ábra
Példa: Akadálypálya
4.5.2.2.ábra. Akadálypálya. (Forrás: Csányi Dorottya Katalin)
6. Foglalkozás közben egy idegen felnőtt lép zajosan a terembe (hogy a kutya mindenképp észrevegye), a kutya közelében megáll, a foglalkozást nézi.
Példa: A foglalkozások során természetesen megtörténhet, hogy valaki – például kolléga, szülő, másik kliens - bejön a helyszínre.
Elvárás a kutyától és gazdától, hogy ez tartósan ne zavarja meg a munkájukat.
Végezetül szeretnénk felhívni a (leendő) csoportvezetők figyelmét a kutyának azon viselkedéselemeire, amelyek semmiképpen sem megfelelőek sem a vizsga, sem a munka során. Ezek az alábbiak:
-A kutya soha nem mutathat nyílt agressziót emberrel vagy más állattal szemben!
4.5.2.3. ábra. A terápiás kutya soha nem mutathat nyílt agressziót emberrel vagy más állattal szemben. (Forrás: saját gyűjtemény)
- Nem haraphat szándékosan, nem kapkodhat, nem csíphet, nem vicsoroghat, nem terelheti a klienseket. Nem elfogadható a hisztérikus ugatás vagy vonyítás.
- Nem mutathat kontrollálhatatlan félelmet.
- Nem ijesztheti meg, nem lökheti fel vagy ránthatja el a klienst, kivéve, ha ennek oka a kliens súlyos figyelmetlensége.
- Nem véthet a szobatisztaság ellen.
A gazda viselkedésével kapcsolatos elvárások– a vizsgán és a munka során is - a következőek.
-A gazda állandóan figyeli a kutyát és a környezet ingereit, ezekre megfelelően reagál.
- Soha nem használhat fojtó vagy szöges nyakörvet.
- Nem stresszelheti indokolatlanul a kutyát, nem használhat erőszakot, nem okozhat a kutyának szándékosan fájdalmat!
- Optimális szinten motiválja és kontrollálja a kutyát.
- A gazda a kliensekkel sem lehet sosem udvariatlan vagy durva
(MATESZE, 2015e)
A témával kapcsolatban lásd még: 5.2.2. fejezet.