Skip navigation

6.6. „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés

A pedagógiai tapasztalataink szerint a kliensek különböző módon viszonyulnak a tanítási-tanulási helyzetekhez. Az együttműködésre, magára a tanítási-tanulási helyzetre való nyitottság hiánya, illetve a feladattudat, feladattartás problémái vagy a nem megfelelő siker- és/vagy kudarctűrés alapvetően megnehezíti a partnerek - a kliens és a vele együttműködő pedagógus - feladatát. Épp ezért olykor az első feladatunk, hogy egy „megelőző”, „alapozó” fejlesztés (Köböl és Topál, 2012) keretében ezeken a nehézségeken átsegítsük tanítványainkat. Ezek az elemek természetesen szerves részét képezik a motivációnak, illetve a képességek fejlesztésének, ugyanakkor a munka megkezdésénél kiemelten fontos szerepet kapnak. Az oldott légkör megteremtése a pedagógus és a gyermekek közötti közös munkát alapozhatja meg. A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy a kutya hatékony partnere lehet a pedagógusnak ebben.