5.2. A megfigyelés szerepe a komplex vizsgálatokban
A dokumentumelemzés, a kikérdezés és a próbamódszerek mellett a megfigyelés is fontos szerepet játszik a komplex állapotfelmérésben. A megfigyelés iránya a diagnosztikus tevékenységben a vizsgált egyén megjelenése, beszéde és nyelvhasználata, érzékszervi működése, motóriuma, figyelme, a feladathelyzettel kapcsolatos attitűdje, érzelmi állapota és hangulata, illetve az esetleg szokatlan viselkedése. A vizsgálat során a vizsgálat teljes időtartamában, irányított és kötetlen helyzetben is történik (Mészáros, 2014). Ugyanakkor a megfigyelés társas helyzetben, illetve a vizsgálati helyzetben, szülővel együtt és szülő nélkül is rendkívül fontos. A megfigyelt viselkedésjegyeket mind mennyiségi, mind minőségi szempontból szükséges elemezni (Szabó és Vámos, 2012). A diagnosztikus folyamatban nem mindig van mód a személyiségvizsgálatra, ugyanakkor a gyermek megismeréséhez szükséges a személyiség tanulmányozása, mely elsősorban a beleélő és céltudatos megfigyelés eszközével történhet. A beleélés jelen helyzetben azt jelenti, hogy a vizsgált egyénhez illeszkedő, a gyermek helyzetébe belehelyezkedő attitűdre van szükség (Pálhegyi, 1983). A céltudatosság pedig inkább a megfigyelés szempontjaira utal, melyeket a következőkben ismertetünk Pálhegyi (1983) összefoglalója alapján:
- Kapcsolatteremtés:
- az együttműködés előfeltétele
- milyen könnyen, gyorsan valósítható meg, mennyire tartós
- ha nehezen alakítható ki, fontos támpont, hogy milyen eszközzel lehetséges
- a szülő vagy gondviselő jelenléte hogyan befolyásolja
- Kooperáció:
- a kooperáció színvonala és tartalma
- jó kooperáció, ha a vizsgált személy elfogadja a tevékenység irányítását, érdeklődésének terelését
- az együttműködés tartóssága, fenntartásának módjai
- Feladathelyzethez történő alkalmazkodás:
- nem lehetséges a kapcsolatteremtési és kooperációs készség nélkül
- magatartásszabályozás, viselkedési érettség
- függ:
- életkortól, érettségtől
- előélettől, tapasztalatoktól
- környezetének nevelői attitűdjétől
- intézményes neveléstől
- Önállóság foka a feladatvégzésben:
- döntőek a környezeti tényezők
- igényli-e és milyen mértékben a segítséget, az állandó kontaktust, ellenőrzést, biztatást
- differenciáldiagnosztikában fontos támpont
- Motiváció: mi indítja tevékenységre, mi tartja fent azt, pl.
- szociális siker
- funkcióöröm
- presszió szükségessége
- igényszint
- siker és kudarc hatása
- telítődés, monotóniatűrés
- nem differenciáldiagnosztikai értékű, de az alkalmazkodó viselkedés megismerése szempontjából fontos
- Szorongás: az alkalmazkodás dinamikus tényezői
- Hangulat és temperamentum:
- a gyereket övező emocionális légkör
- alaptónusnak (azaz vonás) vagy pillanatnyi állapotnak köszönhető
- agresszív megnyilvánulások, frusztráció, szorongás megfigyelése
- Énkép és önértékelés: fejlődése jelentős mértékben a „szociális tükör” függvénye, azaz a gyermek környezetének a gyermek viselkedésére adott reakció függvénye
- Egyéb magatartási és érzelmi megnyilvánulások
- A személyiségvizsgálatok eredményei
A személyiség megfigyelésével az egyik fő cél, hogy az észlelt magatartási rendellenességek elsődlegesek-e és ennek következményeként alakulnak ki a tanulási problémák, vagy éppen a tanulási problémából adódnak-e a magatartási rendellenességek, azaz másodlagosak vagy harmadlagosak. Ennek megállapításához szükséges a pszichológus és a gyógypedagógus együttműködése, konzultációja. A megfigyelés esetében fontos követelmény, hogy ne legyen mechanikus, illetve a nevelésre vonatkozó javaslat is szerepeljen a személyiség megfigyelésének leírásában (Pálhegyi, 1983).